fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Transport morski

Cztery wycieczkowce z Saint-Nazaire

123rf.com
Włoski organizator rejsów wycieczkowo-wypoczynkowych MSC Cruises sfinalizował zamówienie na 4 gigantyczne wycieczkowce w stoczni STX France w Saint-Nazaire
Zamówienie wynikające z boomu na takie rejsy w Ameryce Płn. i w Chinach podpisali w Pałacu Elizejskim szefowie MSC Cruises, Gianni Onorato i STX France, Laurent Castaing, w obecności właściciela firmy wycieczkowej, Gianluigi Aponte i prezydenta Francois Hollande. Tym samym ten główny klient stoczni należącej do firmy z Korei zwiększył portfel zamówień w Saint-Nazaire do 8 statków, co da zatrudnienie ponad 3 tys. specjalistów do 2026 r.
Obecny kontrakt o wartości prawie 4 mld euro zapewnia 37 mln roboczogodzin pracy, da zatrudnienie 1800 osobom w ciągu 3 lat i 2500 w ciągu 10 lat. W latach 2003-13 stocznia dostarczyła swemu klientowi 12 wycieczkowców. Dostawę pierwszej jednostki przewidziano w maju 2017, a trzech następnych w latach 2019 i 2020. Będą zabierać po 7 tys. pasażerów — to największe na świecie takie statki — podkreślił prezes MSC, G. Onorato.

Zróżnicowana klientela

MSC Cruises liczy zarówno na rosnącą chińską klasę średnią, która chce spędzać wakacje w luksusie na morzu, jak i na zwiększenie swej obecności na rynku północno-amerykańskim, gdzie jest mało widoczny. Armator chce jednak przede wszystkim doprowadzić do zróżnicowania swej klienteli, pozyskiwać całe rodziny i pary młodych ludzi, aby zmienić własny wizerunek organizatora wypoczynku dla seniorów.
Poza kosztami samego rejsu, wynoszącymi od 700 do 3 tys. euro, turyści wydają na różne dodatki 50-100 euro dziennie. Prezes Onorato nie zauważył istotnego wpływu braku bezpieczeństwa w basenie M. Śródziemnego z racji istnienia ISIS na głównych klientów, Francuzów, Włochów, Hiszpanów i Niemców. — Statki można przemieszczać w razie krytycznej sytuacji — powiedział i nawiązał do technologii pozwalających na zwiększoną kontrolę otoczenia w czasie rzeczywistym. Z tego właśnie powodu ma nadzieję, że jego firma będzie mogła znów obsługiwać podróże do Egiptu, Tunezji i Turcji. Według branżowej organizacji francuskiej GICAN, portfel zamówień francuskich stoczni miał w końcu 2015 r. wartość 16 mld euro, w tym ok. 5 mld z sektora cywilnego, wobec prawie 10 mld euro w 2009 r. Francja jest szóstym na świecie krajem pod względem budowy okrętów i statków, sektor stoczniowy zatrudnia bezpośrednio ponad 40 tys. ludzi i osiąga obroty 8,5 mld euro. Francja zajmuje trzecie miejsce wśród producentów wycieczkowców, ustępując Włochom i Finlandii. Stocznia w Saint-Nazaire należy do STX France, w której koreańska STX ma 66,6 proc., a francuski skarb państwa pośrednio 33,4 proc. Koreański właściciel nie zamierza pozbywać się swego udziału.
Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA