W przyszłym miesiącu do historii przejdzie „gierkówka" –czteropasmówka łącząca Śląsk z Łodzią i Warszawą, najbardziej obciążona ruchem droga w Polsce. W sierpniu zniknie jej ostatni, siedmiokilometrowy fragment, jaki pozostał jeszcze w województwie łódzkim. Do końca wakacji na odcinku pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem ma być gotowa cała wschodnia jezdnia autostrady A1, choć jeszcze przez miesiąc ruch będzie prowadzony jednym pasem w kierunku Łodzi i jednym w stronę Katowic.
Podzielona na pięć odcinków budowa brakującego kawałka A1 to jedna z najważniejszych obecnie inwestycji drogowych w Polsce, której realizacja nabrała dużego tempa. Z początkiem października na całym 81-kilometrowym fragmencie od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy kierowcy będą mieli do dyspozycji betonową nawierzchnię jednej jezdni z dwoma pasami w każdą stronę. Jeszcze przed końcem roku włączone do ruchu zostaną już obie jezdnie na odcinkach od granicy województw śląskiego i łódzkiego do Radomska, pomiędzy Radomskiem i Kamieńskiem oraz Piotrkowem Trybunalskim i Tuszynem. Natomiast całą A1 – od Trójmiasta do granicy z Czechami – będziemy jeździć w II połowie 2022 r.
Rozpęd jak nigdy
W tym roku budowy szybkich dróg mocno się rozpędziły. – Takiej liczby inwestycji na drogach krajowych w jednym momencie jeszcze nie mieliśmy – twierdzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która na cały 2021 r. ma do wydania 19,3 mld zł. To o blisko 1 mld zł więcej niż rok wcześniej oraz 5,5 mld więcej niż dwa lata temu. – Od stycznia 2021 r. w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych podpisaliśmy umowy na 24 zadania o łącznej długości nieco ponad 330 km i wartości ok. 11,4 mld złotych – informuje Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA. Do tego dochodzą zawarte kontrakty na budowę dziesięciu obwodnic z tzw. programu obwodnicowego (obejmuje 100 inwestycji) warte 1,4 mld zł. W rezultacie w budowie lub projektowaniu znajduje się teraz 128 inwestycji (razem z obwodnicami) o łącznej długości prawie 1,6 tys. km.
Przykładowo w tym miesiącu drogowcy włączyli do ruchu 17 km drogi ekspresowej S61 od węzła Śniadowo do węzła Łomża Południe (koszt 380 mln zł), a także drugą jezdnię DK61 przechodzącą przez Legionowo. Rozpoczęła się warta 1,76 mld zł budowa fragmentu S11 pomiędzy Koszalinem a Bobolicami, ruszyły przetargi na budowę S19 Babica–Jawornik oraz odcinki S10 pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem. W połowie lipca podpisany został także kontrakt dotyczący budowy drogi ekspresowej S7 Widoma–Kraków.