#RZECZoBIZNESIE: Dariusz Piekarski: Pokemony polują na twoje dane

W Pokemony gra w Polsce półtora miliona osób. Ciekawy jestem, ilu z nich przeczytało regulamin dotyczący danych osobowych - mówi Dariusz Piekarski, prezes firmy Sare.

Aktualizacja: 12.08.2016 14:13 Publikacja: 12.08.2016 12:56

#RZECZoBIZNESIE: Dariusz Piekarski: Pokemony polują na twoje dane

Foto: Rzeczpospolita

Sektor analityki danych rozwija się bardzo dynamicznie. Firmy z różnych branże coraz chętniej sięgają po usługi oferowane przez spółki „Big Data”, które specjalizują się w przetwarzaniu ogromnych ilości danych w chmurze obliczeniowej oraz wykorzystywaniu zawartych w nich informacji w celach biznesowych. Jak to działa w praktyce i jak duży jest ten rynek w Polsce?

- W Stanach Zjednoczonych Big Data i profilowanie behawioralne są bardzo zaawansowane. W Polsce stawiamy tutaj dopiero pierwsze kroki. Firmy, które realnie wykorzystują te dane i analizują je przez zespoły analityków, można policzyć w sztukach – mówi Dariusz Piekarski.

Polskie spółki Big Data jednak nie próżnują i stale realizują innowacyjne projekty, dzięki czemu branża rozwija się w bardzo szybkim tempie i przyciąga coraz więcej klientów. Wykorzystywanie informacji zawartych w bazach danych pozwala firmom na spersonalizowanie oferty i budowanie głębszych relacji klienta z usługą. Dariusz Piekarski powołuje się tutaj na przykład firmy ubezpieczeniowej.

- Zbieramy różne dane, na przykład jak szybko ludzie jeżdżą samochodem i w jaki sposób się przemieszczają po mieście. Na podstawie tych danych firma ubezpieczeniowa może zaproponować odpowiednią ofertę ubezpieczeniową uzależnioną od tego, jak funkcjonujemy – czy jesteśmy potencjalnym zagrożeniem na drogach, czy jesteśmy spokojnymi kierowcami – tłumaczy.

Czy klienci chętnie dzielą się informacjami o sobie? Dariusz Piekarski zauważa, że zmienia się mentalność Polaków i przestajemy przykładać tak dużą wagę do prywatności.

– Dobrym przykładem jest ostatnio gra Pokemon, w którą gra półtora miliona osób w Polsce i zgadzają się na jej regulamin. Ciekawy jestem, ile z tych osób przeczytało pełny regulamin dotyczący danych osobowych i ich przetwarzania. Dużo osób przeklikało warunki i nie wiedzą, jakie informacje z ich poczty g-mailowej będą zaciągane przez tę grę - mówi.

Firma Sare oferuje m. in. usługę Power WiFi, polegającym na wchodzeniu w trybie mobilnym w interakcje z klientami znajdującymi się w danym miejscu, na przykład w supermarkecie. – Tu chodzi o to, żeby przejąć komunikację z klientem, którą do tej pory realizowała ekspedientka i zachęcanie go do udziału w konkursach, skorzystania z programu lojalnościowego czy rabatów – wyjaśnia Piekarski.

Sektor analityki danych rozwija się bardzo dynamicznie. Firmy z różnych branże coraz chętniej sięgają po usługi oferowane przez spółki „Big Data”, które specjalizują się w przetwarzaniu ogromnych ilości danych w chmurze obliczeniowej oraz wykorzystywaniu zawartych w nich informacji w celach biznesowych. Jak to działa w praktyce i jak duży jest ten rynek w Polsce?

- W Stanach Zjednoczonych Big Data i profilowanie behawioralne są bardzo zaawansowane. W Polsce stawiamy tutaj dopiero pierwsze kroki. Firmy, które realnie wykorzystują te dane i analizują je przez zespoły analityków, można policzyć w sztukach – mówi Dariusz Piekarski.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły