Hansenowie: Światowi wizjonerzy współczesnej architektury

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie prezentuje projekty oraz realizacje Oskara i Zofii Hansenów.

Publikacja: 17.09.2017 17:54

Foto: MSN/MAT. PRAS.

Jest to finał zagranicznych podróży wystawy. Była pokazywana w Barcelonie, Porto i na Uniwersytecie Yale w New Haven w USA. – Za każdym razem wyglądała inaczej, bo robiliśmy kolejne badania, odkrywaliśmy następne archiwalne fotografie i dowiadywaliśmy się więcej, jak Oskar Hansen projektował. Staraliśmy się nawiązywać do jego rozwiązań – mówi kuratorka Aleksandra Kędziorek.

Oskar Hansen miał możliwość poznania światowej architektury i sztuki jeszcze jako student Politechniki Warszawskiej. W 1949 roku wyjechał na stypendium do Paryża i przez dwa lata praktykował w pracowni Pierre'a Jeannereta (kuzyna Le Corbusiera)oraz studiował malarstwo w pracowni Fernanda Légera. Na kongresie CIAM w Bergamo jako przedstawiciel Jeannereta prezentował projekt osiedla mieszkaniowego Puteaux w Paryżu.

Miał już wówczas odwagę krytykować Le Corbusiera. A dziesięć lat później podczas Międzynarodowego Kongresu Architektury Nowoczesnej CIAM w Otterlo ogłosił własną teorię formy otwartej.

–To sposób myślenia o przestrzeni, zakładający dużą rolę użytkownika – tłumaczy Aleksandra Kędziorek. – Architekt według Hansena nie decyduje o wszystkim. Projektuje pewną ramę architektoniczną przestrzeni, którą mieszkańcy mogą rozwijać zgodnie ze swymi potrzebami.

W czasach PRL-u wiele jego projektów zostało na papierze. Do zrealizowanych wspólnie z żoną Zofią należą: Przyczółek Grochowski, dwa bloki na Rakowcu w Warszawie, osiedle im. Juliusza Słowackiego w Lubinie i tymczasowe pawilony wystawiennicze.

Rozwinięciem formy otwartej stała się powstała w połowie lat 60. utopijna idea miast linearnych, które miały się ciągnąć od morza do Tatr (na wystawie pokazana obrazowo na makiecie).

Hansen uznał, że miasta, w których dziś żyjemy, podlegają negatywnym zmianom, rozwijają się w sposób niekontrolowany, rozlewają na przedmieścia i sprzyjają tworzeniu podziałów społecznym. Jego linearne miasta zakładały więc tarasową strukturę, a każdy użytkownik miał wybrać sobie w niej miejsce i indywidualnie zbudować własny dom.

Atrakcyjność wystawy potęguje aranżacja stworzona przez grupę Centrala (Małgorzata Kuciewicz i Simone de Iacobis). Przestrzeń wypełniają barwne figury geometryczne różnych kształtów. Niektóre tworzą jakby ramy passe-partout o wielkiej skali. – Mamy tu cytaty z projektów wystawienniczych samego Hansena – wyjaśnia kuratorka. A wielkie czerwone koło eksponuje widzów, którzy są ważnymi bohaterami przestrzeni. Wystawa czynna do 29 października.  

Jest to finał zagranicznych podróży wystawy. Była pokazywana w Barcelonie, Porto i na Uniwersytecie Yale w New Haven w USA. – Za każdym razem wyglądała inaczej, bo robiliśmy kolejne badania, odkrywaliśmy następne archiwalne fotografie i dowiadywaliśmy się więcej, jak Oskar Hansen projektował. Staraliśmy się nawiązywać do jego rozwiązań – mówi kuratorka Aleksandra Kędziorek.

Oskar Hansen miał możliwość poznania światowej architektury i sztuki jeszcze jako student Politechniki Warszawskiej. W 1949 roku wyjechał na stypendium do Paryża i przez dwa lata praktykował w pracowni Pierre'a Jeannereta (kuzyna Le Corbusiera)oraz studiował malarstwo w pracowni Fernanda Légera. Na kongresie CIAM w Bergamo jako przedstawiciel Jeannereta prezentował projekt osiedla mieszkaniowego Puteaux w Paryżu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce