Artysta dwóch nazwisk

Bohaterem wystawy w stołecznej galerii Libra jest Marek Włodarski/Henryk Streng. Wraca zainteresowanie twórcą polskiego surrealizmu.

Aktualizacja: 24.01.2021 21:00 Publikacja: 24.01.2021 18:04

Henryk Streng/Marek Włodarski, „Pożegnanie żołnierza”, 1931–1932

Henryk Streng/Marek Włodarski, „Pożegnanie żołnierza”, 1931–1932

Foto: materiały prasowe

Jest artystą o niezwykłej biografii. Henryk Streng urodził się we Lwowie. W latach 20. podczas pobytu w Paryżu zbliżył się do środowiska surrealistów, utrzymywał zresztą i później kontakty z André Bretonem.

Po powrocie do Lwowa stał się czołowym artystą tamtejszej awangardy, choć nieobcy był mu – także w malarstwie – rewolucyjny realizm. Surrealizmu nie porzucił, traktował jako inspirację, rodzaj poetyckiej metafory.

Brał udział w kampanii wrześniowej, podczas okupacji zmienił nazwisko na Marek Włodarski, walczył w powstaniu warszawskim, był więźniem Stutthofu. Po 1945 r. krążył między malarstwem realistyczno-figuratywnym a abstrakcją. Zmarł w 1960 r.

Od kilku lat na aukcjach wzrasta zainteresowanie dziełami Marka Włodarskiego/Henryka Strenga, zwłaszcza z lat międzywojnia. Wystawa przygotowana przez warszawską galerię Libra Dom Aukcyjny (jedna z niewielu dostępnych obecnie nie w wersji online) przypomina jego dorobek z obu okresów działalności, wydobywając wątki surrealistyczne obecne w sztuce artysty przez całe życie.

Uzupełnieniem pokazu, na którym zebrano 31 prac z Muzeów Narodowych Warszawy i Wrocławia, z kolekcji prywatnych, jest film dokumentalny „Artes. Nadrealiści ze Lwowa". Zrealizował go w 2008 r. Wojciech Grabowski.

Część prac artysty prezentowanych obecnie znajdzie się w lutym na wystawie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. A w kolejnych miesiącach wystawa prac Henryka Strenga będzie eksponowana we Lwowie.

Jest artystą o niezwykłej biografii. Henryk Streng urodził się we Lwowie. W latach 20. podczas pobytu w Paryżu zbliżył się do środowiska surrealistów, utrzymywał zresztą i później kontakty z André Bretonem.

Po powrocie do Lwowa stał się czołowym artystą tamtejszej awangardy, choć nieobcy był mu – także w malarstwie – rewolucyjny realizm. Surrealizmu nie porzucił, traktował jako inspirację, rodzaj poetyckiej metafory.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce