Będą produkować paliwo lotnicze ze śmieci w Europie

Shell, British Airways i firma technologiczna od paliw Velocys zamierzają zbudować pierwszy w Europie duży zakład produkujący paliwo lotnicze ze śmieci. Pierwsze  loty na takie paliwo byłyby możliwe w 2024 r.

Aktualizacja: 20.08.2019 17:58 Publikacja: 20.08.2019 16:06

Będą produkować paliwo lotnicze ze śmieci w Europie

Foto: Adobe Stock

Na lotnictwo przypada ok. 2,5 proc. światowych emisji dwutlenku węgla, ale ten udział będzie rosnąć wraz z coraz większą popularnością podróży samolotami - stwierdził Reuter.

Czytaj także: Pasażerowie samolotów produkują tony śmieci. Linie mówią dość

Na świecie rośnie jednak świadomość konieczności ograniczania emisji gazów cieplarnianych, by ratować klimat. Sektor lotnictwa postawił sobie za cel zmniejszenie o połowę emisji gazów cieplarnianych do 2050 r. wobec poziomu z 2005 r., więc każde biopaliwo o niskiej emisji spalin jest uważane za istotny krok w realizacji tego celu.

Koncern naftowy Shell, linia lotnicza British Airways i i firma technologiczna od paliw Velocys wystąpiły do lokalnych władz w North East Lincolnshire o zezwolenie na budowę zakładu, który wykorzysta czarne worki na śmieci z gospodarstw domowych, które inaczej wylądowałyby w spalarniach albo na wysypiskach.

Wykorzystywanie odpadów do produkcji energii jest już powszechne w sektorze energetyki,  śmiecie z gospodarstw domowych, resztki jedzenia, ścięta trawa są spalane przy wytwarzaniu elektryczności. - Odnawialne paliwa mogą zmienić reguły gry w lotnictwie pomagając zapewnić napęd naszym samolotom na wiele lat - oświadczył prezydent i prezes BA, Alex Cruz.

Budowa zakładu Altalto Immingham, filii Velocys, koło ujścia rzeki Humber w północno-wschodniej Anglii mogłaby zacząć się w 2021 r., a zakład mógłby trzy lata później dostarczać odnawialne paliwo lotnicze na skalą przemysłową. Decyzja władz North East Lincolnshire akceptująca ten projekt powinna zapaść do końca listopada.

Trzy wymienione firmy zainwestowały dotąd w ten projekt 7,3 mln funtów (8,8 mln dolarów), budowa zakładu będzie kosztować  kilkaset milionów. British Airways i Shell będą też kupować produkowane tam biopaliwo, które ma emitować o ok.70 proc. mniej gazów cieplarnianych w porównaniu z odpowiednim paliwem kopalnym - podała Velocys.

Na lotnictwo przypada ok. 2,5 proc. światowych emisji dwutlenku węgla, ale ten udział będzie rosnąć wraz z coraz większą popularnością podróży samolotami - stwierdził Reuter.

Czytaj także: Pasażerowie samolotów produkują tony śmieci. Linie mówią dość

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika