Wielkie święto Francji w tym roku odbywa się pod hasłem: A Ty za co lubisz Francję? Będzie trwać od połowy września do połowy października.
– Popularność akcji nie słabnie. French Touch jest zaproszeniem do odkrywania naszego kraju, z całym bogactwem kulturowym, jego kreatywności, sztuki kulinarnej, wiedzy i umiejętności, a także tego, co określamy jako sztukę życia a la française – mówi Pierre Lévy, ambasador Francji w Polsce.
A Daniel Teboul, prezes Agencji Cryptone dodaje, że akcja obejmująca wydarzenia kulturalne, handlowe i medialne, umacnia przyjaźń polsko-francuską. Jej zapowiedzią jest lifestylowy magazyn „La Belle Vie!”, który ukaże się 15 września w nakładzie stu tysięcy egzemplarzy i będzie dostępny bezpłatnie w wybranych punktach Relay i Inmedio. Znajdą się w nim teksty m.in. o festiwalu filmowym w Cannes, który obchodził w tym roku 70-lecie. Przy okazji pismo szczególnie poleca film „The Square” Rubena Östlunda, który w tym roku zdobył Złotą Palmę w Cannes, pokazujący w krzywym zwierciadle sztukę współczesną i życie zblazowanych elit.
„La Belle Vie!” przybliża również dorobek Jeana Nouvela, wybitnego architekta, twórcy m.in. Muzeum Quai Branly w Paryżu i Opery w Lyonie. A także prezentuje znakomitego projektanta mody André Courregasa oraz piosenkarkę Zaz,„Wróbelka XXI wieku”. I zapowiada Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie (23-29 października), których gościem honorowym będzie Francja.
W konferencji prasowej, zapowiadającej French Touch uczestniczyła Grażyna Torbicka, która opowiadała o swoich francuskich fascynacjach: od wakacyjnego wyjazdu do Francji, podczas którego miała okazję stanąć oko w oko z „żandarmem z Saint Tropez” – słynnym komikiem Louisem de Funesem, przez późniejsze pobyty na festiwalu teatralnym w Awinionie, gdzie m.in. widziała premierę „Don Juana” z Andrzejem Sewerynem, po trwające ponad 20 lat zawodowe związki z festiwalem w Cannes. Tu spotkała najwybitniejszych przedstawicieli francuskiego kina, jak Catherine Deneuve, Claude Lelouch, czy Alain Delon.
– O związkach festiwalu w Cannes z kinem polskim najpiękniej mówił Krzysztof Kieślowski – opowiada Grażyna Torbicaa. _ W piękny metaforyczny sposób przeniósł on na ekran ważne dla historii i kultury Francji hasło „Liberté Egalité Fraternité”, tworząc trylologię „Trzy kolory” (Niebieski, Biały, Czerwony”) i pokazując, jak wiele wspólnych przeżyć kulturalnych i historycznych nas łączy.