Ponad dwie trzecie Polaków w badaniu Edelman Trust Barometer 2018 stwierdziło, że ufa swojemu pracodawcy. To wyraźnie lepiej niż dwa lata wcześniej, gdy zarówno w sondażu Edelmana, jak i w polskim badaniu Procontent Communication zaufanie do pracodawców i szefów deklarował co drugi Polak. Nadal jesteśmy tu jednak poniżej światowej średniej (72 proc.), bo zaufanie wspiera biznes i gospodarkę.
Dominika Latusek-Jurczak, profesor Akademii Leona Koźmińskiego i autorka książki „Zaufanie w zarządzaniu organizacjami", wśród dziesięciu największych zalet zaufania w biznesie wymienia m.in. niższe koszty transakcyjne, wzrost efektywności, łatwiejsze przeprowadzanie zmian i rozwiązywanie konfliktów. – Z moich obserwacji firm wynika, że szczególnie w branżach, gdzie liczą się wiedza i kreatywność, zaufanie sprzyja budowaniu trwałej przewagi konkurencyjnej – dodaje ekspertka ALK.
Kultura organizacyjna oparta na zaufaniu jest podstawą modelu tzw. turkusowych organizacji zarządzanych według koncepcji spopularyzowanej przez Frederica Laloux. Jak wyjaśnia prof. Andrzej Blikle, który od przeszło 20 lat promuje w Polsce zarządzanie oparte na zaufaniu, w turkusowej organizacji nikogo nie trzeba zaganiać do pracy ani pilnować, by pracował. Nie ma tam też sztywnej hierarchii. Eksperci od turkusowego modelu zarządzania twierdzą, że to odpowiedź na potrzeby współczesnego rynku.
– Dzisiaj pracownik chce widzieć sens tego, co robi – podkreśla Karolina Hudowicz z Akademii Finansów i Biznesu Vistula i dodaje, że w turkusowej firmie relacja lidera(czyli szefa) z pracownikami opiera się na głębokim zaufaniu w możliwości i kompetencje zespołu, a więc przekazywaniu ludziom odpowiedzialności.