– Praca nie powinna mnie zmuszać do rezygnacji z robienia innych rzeczy, które cenię w życiu – twierdzi prawie sześciu na dziesięciu uczestników najnowszego raportu „Pierwsze kroki na rynku pracy", który przygotowała firma Deloitte. Według badania, w którym uczestniczyło 9,1 tys. osób z Europy Środkowej (w tym 2,1 tys. z Polski), w wieku od 18 do 30 lat – najwięcej, bo prawie połowa z nich, nastawia się na karierę ekspercką.
O awansach na stanowiska menedżerskie myśli czterech na dziesięciu badanych – z czego 22 proc. celuje w poziom zarządów firm. Zarówno przyszli eksperci, jak i menedżerowie najchętniej pracowaliby w dużych, międzynarodowych korporacjach (38 proc.), które jednym i drugim oferują sporo możliwości rozwoju, i to nie tylko w kraju. Znacznie mniej atrakcyjne dla młodych ludzi z naszego regionu okazały się duże krajowe firmy czy pracodawcy z sektora MSP.
Zdaniem ekspertów Deloitte jednym z powodów, dla których duże firmy międzynarodowe okazały się najbardziej atrakcyjnym pracodawcą, jest fakt, że 72 proc. ankietowanych rozważyłoby podjęcie pracy poza ojczystym krajem, a ponad jedna czwarta już planuje wyjazd do pracy za granicą.
Pod względem preferencji w wyborze pracodawców młodzi Polacy nie różnią się specjalnie od ogółu badanych, choć nieco rzadziej myślą o własnym biznesie (13 proc.) czy o pracy w startupie. Jak zwraca uwagę John Guziak, partner w Deloitte i lider zespołu ds. kapitału ludzkiego w Europie Środkowej, największe różnice między osobami startującymi na rynku pracy w Polsce a w pozostałych krajach europejskich dotyczą przede wszystkim hierarchii motywatorów do pracy. Co prawda wspólnym, najsilniejszym motywatorem jest możliwość zdobywania wiedzy, doświadczenia i kompetencji zawodowych (ważna dla 73 proc. ogółu Europejczyków i 74 proc. Polaków), lecz na kolejnych miejscach widać różnice. Np. dla przeciętnego Europejczyka bardzo ważna jest możliwość rozwijania i pogłębiania wiedzy eksperckiej oraz korzyści zawodowe, tj. możliwość awansu czy podwyżki (istotne dla 45 proc. ankietowanych). Tymczasem aż 58 proc. młodych Polaków motywuje do pracy możliwość wykorzystania swoich umiejętności i mocnych stron.