Reklama
Rozwiń
Reklama

Cukier nie krzepi, cukier tuczy

Naukowcy ostrzegają: picie napojów słodzonych cukrem może być przyczyną nadwagi i otyłości. Europejskie Stowarzyszenie Badań nad Otyłością przeanalizowało dane pochodzące z 30 opracowań dotyczących związku picia słodkich napojów z nadmierną wagą i stwierdziło, że konsumpcja cukru w tego typu napojach wiąże się z nadwagą i otyłością.

Aktualizacja: 26.12.2017 23:37 Publikacja: 26.12.2017 23:34

Cukier nie krzepi, cukier tuczy

Foto: Shutterstock

tn

Stowarzyszenie twierdzi, że kraje, które nie podjęły działań mających na celu ograniczenie spożycia „pustych kalorii” zawartych w słodkich napojach powinny to zrobić natychmiast. Żadne z 30 badań, będących przedmiotem analizy, nie było finansowane przez branżę producentów żywności.

Badania przeprowadzono na grupach dzieci (20) i dorosłych (10) - łącznie objęto nimi 250 000 osób. Prawie wszystkie wykazały wpływ spożywania słodkich napojów na wzrost wagi uczestników eksperymentu. Zaledwie jedno, w grupie dzieci, nie wykazało związku.

Wiele krajów na całym świecie notuje wysoki poziom konsumpcji napojów słodzonych cukrem. Taki stan rzeczy uzasadnia podjęcie pilnych działań politycznych, które będą przeciwdziałać problemowi. Autorzy wskazują na sukces wyższych podatków od słodkich napojów w Meksyku, gdzie sprzedaż takich napojów spadła o 12%, a wśród najbiedniejszych grup społecznych - o 17%.

Z raportu Euromonitor International wynika, że do tej pory 19 krajów wprowadziło podatki od zawierających zbyt dużo cukru żywności i napojów, a w najbliższej przyszłości zamierzają to zrobić następne. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca ograniczenie spożycia cukru o 20 proc.. Polityka zdrowia publicznego powinna zmierzać do ograniczenia konsumpcji cukru i zachęcać do spożywania zdrowych napojów i pokarmów. Taką alternatywą jest woda, która znacznie lepiej gasi pragnienie niż słodki napój, który w jednej butelce zawiera 70 kostek, czyli około 216 g cukru.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Zdrowie
Innowacje w opiece zdrowotnej jako katalizator konkurencyjności
Zdrowie
Pedagożka tłumaczy: ADHD u kobiet wygląda inaczej
psychologia
Czym jest ADHD burnout i maska ADHD – wyjaśnia psycholożka Monika Kotlarek
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Zdrowie
Polski system „zgubił” kilkuset lekarzy z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama