Badanie: Prezydenci miast wraz z lockdownem tracą poparcie

Prezydenci miast tracą pozytywne emocje, gdy rząd wprowadza obostrzenia.

Aktualizacja: 16.03.2021 21:16 Publikacja: 16.03.2021 19:22

Badanie: Prezydenci miast wraz z lockdownem tracą poparcie

Foto: Fotorzepa, Jakub Czerminski

Od kilku tygodni wspólnie z IBRiS-em sprawdzamy, jakie panują nastroje społeczne w dużych miastach – dwa i pół roku po wyborach samorządowych, jakim poparciem cieszą się ich prezydenci, które dziedziny miejskiego życia oceniane są wysoko, a które najsłabiej.

Równolegle z tymi badaniami opinii (kolejne ukażą się w „Rzeczpospolitej" w czwartek) Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych sporządził analizę funkcjonowania prezydentów z trzech kolejnych miast – Opola, Szczecina i Warszawy – w internecie. Zarówno w oficjalnej aktywności urzędów i prezydentów, jak i w mediach społecznościowych.

Np. w odniesieniu do prezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego przeanalizowano natężenie sentymentu i pobudzenia emocjonalnego, na podstawie profili: facebook.com/rafal.trzaskowski, twitter.com/trzaskowski_

Analiza obejmowała konkretny okres: sześć miesięcy od września 2020 do lutego 2021. Instytut badał zarówno zabarwienie emocjonalne opinii, jak i ich treść oraz zasięg realny i potencjalny przekazywanych treści.

Pomimo istotnych różnic w położeniu badanych miast, ich wielkości i politycznej afiliacji prezydentów, można zauważyć jedną cechę wspólną: w lutym obserwujemy spadek zaufania i oczekiwań oraz sentymentu pozytywnego u wszystkich włodarzy. Można to wiązać z lockdownem, który zawsze powoduje spadek zaufania do władz – także samorządowych. Podobna sytuacja, choć w mniejszej skali, miała miejsce we wrześniu i listopadzie.

Jakie emocje wywołują w sieci poszczególni prezydenci? Analiza danych dotyczących Warszawy wskazuje na duże uzależnienie komunikacji prezydenta Trzaskowskiego od wydarzeń w polityce krajowej. Bardzo trudno jest się przebić prezydentowi stolicy z tzw. komunikacją miejską w sieci. Powód? Trzaskowski ma wielu zwolenników spoza stolicy, którzy mają inne oczekiwania niż mieszkańcy Warszawy. Jest „frontowym" politykiem Koalicji Obywatelskiej i dlatego dane wskazują, że każdy atak partii rządzącej na prezydenta stolicy przysparza mu zaufania i radości ze strony użytkowników sieci. Także wtorkowe badanie zaufania do polityków IBRiS dla Onetu daje Trzaskowskiemu drugie miejsce w tym rankingu.

Największy natomiast zasięg mają działania i wypowiedzi prezydenta Warszawy podczas wydarzeń ogólnopolskich, ale mających miejsce w stolicy – np. demonstracji Strajku Kobiet, starć narodowców z policją 11 listopada czy afery dotyczącej zaszczepienia się celebrytów na covid poza kolejnością.

Z kolei w Opolu widoczne jest dobre dotarcie prezydenta Arkadiusza Wiśniewskiego do mieszkańców. Wyraźnie też jego osoba budzi „mieszane sentymenty". „Z jednej strony obserwujemy bardzo dużą liczbę pozytywnych emocji i komentarzy, z drugiej wzrost niezadowolenia głównie związany z pandemią i lockdownem wśród przedsiębiorców" – piszą autorzy badania.

W Szczecinie prezydent Piotr Krzystek krytykowany był przede wszystkim w związku z wycinką drzew, „choć we wpisach negatywnych internauci oskarżali go również o niszczenie miasta czy proniemieckość – tego rodzaju treści bywały często wulgarne i zawierały wyzwiska" – komentują autorzy badania. Na jego przykładzie także widoczny jest spadek pozytywnych emocji i ocen w miesiącach największych obostrzeń.

Wydarzeniem wyraźnie podnoszącym temperaturę dyskusji w Szczecinie była także śmierć księdza Andrzeja Dymera, oskarżanego o wykorzystywanie seksualne nieletnich chłopców.

Od kilku tygodni wspólnie z IBRiS-em sprawdzamy, jakie panują nastroje społeczne w dużych miastach – dwa i pół roku po wyborach samorządowych, jakim poparciem cieszą się ich prezydenci, które dziedziny miejskiego życia oceniane są wysoko, a które najsłabiej.

Równolegle z tymi badaniami opinii (kolejne ukażą się w „Rzeczpospolitej" w czwartek) Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych sporządził analizę funkcjonowania prezydentów z trzech kolejnych miast – Opola, Szczecina i Warszawy – w internecie. Zarówno w oficjalnej aktywności urzędów i prezydentów, jak i w mediach społecznościowych.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Wydarzenia
Nie mogłem uwierzyć w to, co widzę
Wydarzenia
Polscy eksporterzy podbijają kolejne rynki. Przedsiębiorco, skorzystaj ze wsparcia w ekspansji zagranicznej!
Materiał Promocyjny
Jakie możliwości rozwoju ma Twój biznes za granicą? Poznaj krajowe programy, które wspierają rodzime marki
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Wydarzenia
Żurek, bigos, gęś czy kaczka – w lokalach w całym kraju rusza Tydzień Kuchni Polskiej