Wellbeing dla firmy i pracownika

Chodzi o to, żeby połączyć biznes z człowiekiem – mówi Beata Dyraga, prezeska firmy Prodialog.

Aktualizacja: 26.04.2021 19:26 Publikacja: 26.04.2021 18:24

Beata Dyraga

Beata Dyraga

Foto: materiały prasowe

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z FIRMĄ PRODIALOG

Coraz częściej w mediach i przestrzeni publicznej można usłyszeć angielski termin „wellbeing", co on oznacza?

To szeroko pojęty dobrostan człowieka w obszarze jego zdrowia fizycznego i psychicznego. Chodzi również o relacje, które budujemy, i kreowanie środowiska, które sprzyja rozwojowi oraz efektywności. A nawet więcej, bo wellbeing warunkuje też poczucie szczęścia czy spełnienia w sferze duchowej.

Wszystkie te aspekty są ze sobą powiązane i wpływają na to, jak skutecznie pracujemy. Bo o to przecież chodzi w wellbeingu firmowym. Nasza firma – Prodialog – pracuje na rzecz połączenia wellbeingu organizacji z wellbeingiem człowieka.

To jest możliwe w tak wymagających czasach dla pracowników?

Chodzi o to, żeby połączyć biznes z człowiekiem. Z jednej strony wpływamy na rozwój biznesu i wzmacniamy twarde liczby, z drugiej – odpowiadamy na realne potrzeby człowieka związane ze specyfiką jego pracy i przeciążeniami, które z niej wynikają. Po prostu szukamy zbioru wspólnego.

To wszystko jest związane z moim wykształceniem i pasją. Ukończyłam SGH i studia trenerskie na SWPS, od 20 lat jestem joginką, praktykuję Świadomą Obecność, jednocześnie cały czas pracując z ludźmi, będąc prezeską prężnej firmy. Krótko mówiąc: łączę znajomość realiów biznesu ze zrozumieniem potrzeb człowieka.

Koncepcja wellbeingu korporacyjnego ewoluuje w świecie, a w Polsce jeszcze niedawno była zupełnie nieznana...

Kiedy wprowadzałam wellbeing firmowy do Polski – a było to blisko 20 lat temu – zainteresowanie było niewielkie. Dlatego zaczęłam od edukowania rynku. Brałam udział w konferencjach, prowadziłam wykłady na warszawskim AWF, opowiadałam przedsiębiorcom o potencjale branży wellness, która w USA i Kanadzie już wtedy stanowiła ważne ogniwo biznesu. I po jakimś czasie polskie firmy – średnie i duże – też zaczęły dostrzegać korzyści z wdrażania programów wellbeingowych. Powiem nawet więcej, zapotrzebowania na usługi tego rodzaju jest coraz więcej.

A czego teraz, w czasie pandemii, najbardziej potrzebujemy na styku pracy, interesu firmy i własnego dobrostanu?

To zależy od specyfiki firmy, jej kultury organizacyjnej, wielkości, poziomu rozproszenia. Jest mnóstwo potrzeb, ale na pierwszy plan wysunęło się zdrowie psychiczne. Wielu ludzi przeżywa lęki o swoje zdrowie i przyszłość ekonomiczną. Borykają się z zaburzoną równowagą „praca – życie" w pracy zdalnej, często z dziećmi u boku. Przeżywają konflikty w rodzinach, a tym, którzy mieszkają sami, doskwiera samotność. A przecież to czubek góry lodowej, bo nie znamy jeszcze wszystkich psychosomatycznych i społecznych skutków pandemii.

Pandemia pokazała, że odporność psychiczna, podejście do siebie i do świata w kryzysie wpływają na to, w jaki sposób odnajdujemy się w tej nowej rzeczywistości. Czy kryzys nas osłabi czy wzmocni, i w duchu taoistycznego „wu wei" popłyniemy z prądem życia? I tego też w Prodialogu uczymy.

Naprawdę można się tego nauczyć?

Trzeba wiedzieć jak. Wszystkie wymienione tematy stanowią teraz treść naszych wykładów, warsztatów i konsultacji online. Wspieramy pracowników, ich rodziny, menedżerów i zarządy firm w skutecznym radzeniu sobie z nową sytuacją. Jednocześnie budujemy nowe, zdrowe nawyki w kluczowych obszarach życia i pracy.

To one stanowią o tym – bez względu na wiek – jak wyglądamy, jaką mamy postawę, jak się czujemy, a nawet, ile mamy zmarszczek, a nade wszystko – jaki jest stan naszego zdrowia i odporności. Ważne jest, co jemy, ile śpimy, czy jesteśmy aktywni fizycznie. Ważne jest nasze nastawienie do życia i umiejętność radzenia sobie z emocjami. Na ile się z nimi konfrontujemy i o nich mówimy, a na ile od nich uciekamy; w zajadanie, seriale, media społecznościowe, nałogi itd.

Firmom powinno zależeć na tym, jakie nawyki ma pracownik?

Dla każdej organizacji niezwykle istotna jest kultura radzenia sobie ze stresem, emocjami i z trudnymi sytuacjami. Przykładem są menedżerowie. Ich umiejętność radzenia sobie ze sobą oraz z emocjami zespołu w obliczu zmian i wyzwań wpływają na sukces całej organizacji. Menedżerom Prodialog proponuje m.in. coachingi, warsztaty z odporności psychicznej, szkolenia „mental first aider".

Sukces projektów wellbeingowych zależy też od wdrożenia kadry menedżerskiej i osób zarządzających. Dlatego od lat prowadzimy dla nich „warsztaty ambasadorskie", dzięki którym budujemy świadomość i wsparcie dla zdrowych nawyków pracowników.

Są jakieś konkretne przykłady?

Nawyki, które zbudowaliśmy przed pandemią, dzisiaj procentują. Przykładów na przestrzeni tych blisko 20 lat pracy mamy naprawdę mnóstwo. Jednym z nich jest płocka fabryka Levi Strauss Poland, gdzie cztery lata temu wprowadziliśmy codzienną gimnastykę dla blisko 1000 osób, dodatkowo podnosząc w spektakularny sposób wskaźniki zaangażowania mierzone kwestionariuszem Gallupa. Mimo pandemii gimnastyka trwa nadal, a ćwiczący wzmacniają swoją odporność. Wielu z nich dzięki temu ćwiczy też w domu.

Czy pandemia przeszkadza w komunikacji z firmami i pracownikami, często przeby-wającymi w domu?

Szczęście w nieszczęściu, że mamy dostęp do technologii cyfrowych. Dzięki nim nadal możemy pomagać, wspierając firmy i pracowników. Ten potencjał technologiczny odkryliśmy zresztą przed pandemią, budując własne narzędzia, w tym Centrum Usług Wellbeingowych Online, które teraz jest trzonem większości naszych projektów. Bo o ile pandemii nie przewidzieliśmy, o tyle coraz większy udział online w komunikacji był dla nas oczywisty. A już dziś mogę powiedzieć, że na tym się nie skończy.

Co przed nami?

Kolejne wyzwania i zmiany. Praca hybrydowa, nowe biura i system zarządzania. I człowiek, który będzie się musiał nauczyć się nowego środowiska. Dlatego wiele wskazuje na to, że wellbeing w firmach – teraz w pandemii wdrażany online, ale po niej również w trybie hybrydowym – stanie się kluczowym benefitem w nowej rzeczywistości.

Beata Dyraga – prekursorka i liderka wellbeingu firmowego w Polsce, założycielka i prezeska Grupy Prodialog (rok zał. 2002). Inspirujący mówca, joginka, twórczyni Praktyki Świadomej Obecności

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z FIRMĄ PRODIALOG

Coraz częściej w mediach i przestrzeni publicznej można usłyszeć angielski termin „wellbeing", co on oznacza?

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Wydarzenia
Nie mogłem uwierzyć w to, co widzę
Wydarzenia
Polscy eksporterzy podbijają kolejne rynki. Przedsiębiorco, skorzystaj ze wsparcia w ekspansji zagranicznej!
Materiał Promocyjny
Jakie możliwości rozwoju ma Twój biznes za granicą? Poznaj krajowe programy, które wspierają rodzime marki
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Wydarzenia
Żurek, bigos, gęś czy kaczka – w lokalach w całym kraju rusza Tydzień Kuchni Polskiej