Agnieszka Kister: Kolejne ułatwienia dla pacjentów

Pacjenci mogą uzyskać e-skierowanie zdalnie. Jest to szczególnie ważne w czasie pandemii – mówi Agnieszka Kister, dyrektor Centrum e-Zdrowia.

Aktualizacja: 16.12.2020 21:11 Publikacja: 16.12.2020 17:42

Agnieszka Kister, dyrektor Centrum e–Zdrowia

Agnieszka Kister, dyrektor Centrum e–Zdrowia

Foto: archiwum prywatne

Materiał powstał we współpracy z Centrum e-Zdrowia


Od 8 stycznia 2021 r. skierowanie będzie obowiązywało wyłącznie w postaci elektronicznej. Jak zmieni to rzeczywistość polskich pacjentów?

Elektroniczne skierowanie jest bliźniaczym rozwiązaniem do e-recepty. Korzyścią od razu dostrzegalną dla pacjenta jest brak ryzyka nieczytelności dokumentów czy ich zgubienia. Podobnie jak e-recepta, e-skierowanie oparte jest na czterocyfrowym kodzie, który podajemy, zapisując się na usługę zdrowotną. Dla korzystających z rozwiązań informatycznych proces uzyskania skierowania i jego realizacji jest dużo bardziej przyjazny, a także ekologiczny. Osobom, które nie korzystają ze smartfonów, proponujemy wydruk informacyjny e-skierowania. O ile w przypadku skierowania papierowego pacjent może zapisać się na świadczenie np. telefonicznie, to jednak oryginał skierowania musi w ciągu dwóch tygodni dostarczyć do placówki. W przypadku e-skierowania wizyta w placówce nie jest już konieczna. Otrzymując kod e-skierowania, osoba je rejestrująca odszukuje dokument w systemie i zaznacza, że pacjent został na dane świadczenie zapisany. Ma to istotną korzyść – pozwala uniknąć sytuacji, w której pacjenci zapisują się jednocześnie w wiele miejsc, co w sztuczny sposób wydłuża kolejki.

Czytaj także: Ranking „Bezpieczny szpital 2020”

W jaki sposób rozwiązania wprowadzone w ramach systemu e-zdrowie zwiększyły bezpieczeństwo pacjentów i lekarzy podczas pandemii?

W czasie pandemii Covid-19 rozwiązania e-zdrowia są szczególnie pomocne. Konieczność zachowania dystansu społecznego dotyczy także usług zdrowotnych i większość pacjentów woli unikać kontaktu z placówkami ochrony zdrowia, korzystając w zamian z pomocy zdalnej. Teleporada może być skuteczna w przypadku standardowego problemu zdrowotnego, takiego jak np. przeziębienie czy inna choroba możliwa do zdiagnozowania poprzez wywiad z pacjentem, pod warunkiem uzyskania dokumentów w postaci elektronicznej, tak jak np. e-recepty. Również e-skierowanie możemy uzyskać zdalnie, a następnie zapisać się telefonicznie na poradę lekarza specjalisty. Podobnych ułatwień jest znacznie więcej. Obecnie trwa pilotaż rozwiązania pozwalającego wybranej grupie lekarzy rodzinnych zidentyfikować przewlekle chorych pacjentów, którzy nagle przestali brać leki. Lekarz otrzymuje listę osób, z którymi powinien się skontaktować, aby ustalić powody przerwania farmakoterapii, np. w związku z utrudnionym kontaktem z lekarzem. Jeżeli pilotaż zaowocuje wnioskiem, że rozwiązanie to jest skuteczne i przyjazne zarówno dla lekarza, jak i dla pacjentów, będziemy chcieli wprowadzić je w całym systemie.

Jak rozwiązania informatyczne wprowadzane w ostatnim czasie były modyfikowane i rozwijane w związku z epidemią koronawirusa?

Rozwiązania, które do tej pory wprowadzaliśmy i wprowadzamy, realizowane są zgodnie z pierwotnymi założeniami. Pojawiło się natomiast szereg dodatkowych narzędzi, które mają na celu wspierać walkę z epidemią, jak np. centralny system informatyczny EWP, gromadzący dane osób poddanych kwarantannie czy izolacji oraz umożliwiający zlecanie testów i zwrotne przekazywanie wyników. Bliźniaczo do tego rozwiązania wprowadziliśmy na Internetowym Koncie Pacjenta możliwość sprawdzenia wyniku testu na koronawirusa oraz informacji o objęciu nas kwarantanną lub izolacją czy też pobrania zaświadczenie o takim statusie. Natomiast w aplikacji gabinet.gov.pl stworzyliśmy narzędzie umożliwiające lekarzom zlecanie testów na obecność koronawirusa i sprawdzanie statusu pacjentów. W tej chwili pracujemy nad rozwiązaniami informatycznymi, które będą wspierały proces szczepienia Polaków przeciw koronawirusowi. Szczepienia będą realizowane na podstawie elektronicznego skierowania, które jednak nie będzie musiało być wystawione przez lekarza – zostanie wystawione centralnie, np. dla konkretnej grupy wiekowej czy zawodowej. Zupełną nowością jest powstająca obecnie elektroniczna karta szczepień, czyli kolejny dokument w systemie e-zdrowie (P1). Będzie ona dostępna także dla innych lekarzy i pozwoli w łatwy sposób zweryfikować, czy dana osoba została zaszczepiona, co może mieć szczególne znaczenie podczas korzystania z innych świadczeń zdrowotnych. W przypadku osób zaszczepionych nie będzie już potrzeby dodatkowego testowania, np. przed zabiegiem. Generowany będzie kod QR, który będzie można potem pobrać w aplikacji mObywatel lub otrzymać w postaci wydruku w punkcie szczepień. Ostatnim ważnym elementem pakietu rozwiązań informatycznych związanych z procesem szczepienia jest centralna e-rejestracja, która umożliwi w prosty sposób zapisanie się na szczepienie na konkretny termin i do wybranego przez nas punktu szczepień, np. dzwoniąc na infolinię czy też przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP), co pozwoli uniknąć kolejek. Mam nadzieję, że dzięki tym rozwiązaniom ten trudny logistycznie proces, zostanie uproszczony.

Materiał powstał we współpracy z Centrum e-Zdrowia

Materiał powstał we współpracy z Centrum e-Zdrowia


Od 8 stycznia 2021 r. skierowanie będzie obowiązywało wyłącznie w postaci elektronicznej. Jak zmieni to rzeczywistość polskich pacjentów?

Pozostało 96% artykułu
Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Wydarzenia
Nie mogłem uwierzyć w to, co widzę
Wydarzenia
Polscy eksporterzy podbijają kolejne rynki. Przedsiębiorco, skorzystaj ze wsparcia w ekspansji zagranicznej!
Materiał Promocyjny
Jakie możliwości rozwoju ma Twój biznes za granicą? Poznaj krajowe programy, które wspierają rodzime marki
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Wydarzenia
Żurek, bigos, gęś czy kaczka – w lokalach w całym kraju rusza Tydzień Kuchni Polskiej