Reklama
Rozwiń

Kryzys w branży czekolady

Nie ma ważniejszego dla branży czekolady miesiąca niż grudzień. W tym miesiącu sprzedaż jest największa i decyduje o rocznym wyniku.

Publikacja: 25.12.2015 14:21

Kryzys w branży czekolady

Foto: 123rf.com

W tym roku jednak branża jest w raczej kiepskich nastrojach. Wszystko przez rosnące ceny kakao oraz orzechów laskowych i migdałów.

Niemiecki Ritter Sport liczy ze wzrostem sprzedaży na poziomie 9 proc. w 2015 roku. Obroty wyniosą 470 mln euro. – wzrost sprzedaży jest niezadowalający. 2015 rok będzie raczej rozczarowujący – uważa prezes firmy Andreas Ronken. Wysokie ceny surowców będą miały bardzo negatywny wpływ na roczny zysk. Nie będzie straty, ale zysk będzie niewielki. Z kiepskimi wynikami rocznymi liczy się także cała konkurencja w tym także koncerny Hershey i Nestle -informuje portal n-tv.de.

W branżę mocno uderzyły rosnące ceny orzechów laskowych, które są składnikiem wielu świątecznych słodyczy. Jeszcze w 2013 roku za kilogram orzechów laskowych trzeba było zapłacić 6 euro. Rok później z powodu słabych zbiorów w Turcji, głównego producenta, cena za kilogram skoczyła do 17 euro. W tym roku jest nieco lepiej – za kilogram orzechów laskowych trzeba zapłacić 11 euro. Jednak, jak podkreśla szef Ritter-Sport – to wzrost o niemal 100 proc. w porównaniu z 2013 roku. Jego firma potrzebuje rocznie 5 tys. ton orzechów laskowych. To oznacza koszty na poziomie 25 mln euro.

Także ceny ziarna kakao i migdałów wciąż rosną. Według analizy Commerzbank wysokie ceny mają się utrzymać także w 2016 roku. Jeśli zbiory kakao w Ghanie znów będą słabe to ceny „mogą drastycznie wzrosnąć". Tego obawia się także Nestle. Barbara Groll, przedstawicielka koncernu, przyznaje, że firma z uwagą obserwuje sytuację w Ghanie. Firmy produkujące czekoladowe słodycze zawierając kontrakty na 2016 rok zastanawiają się czy będą zmuszone podnieść ceny i jak to wpłynie na wielkość sprzedaży.

Nestle zdecydowało w 2015 roku, że mimo rosnących kosztów, nie podniesie cen na swoje wyroby z czekolady. Nie wiadomo jak będzie w 2016 roku, ale ceny kakao wzrosły w tym roku o 30 proc., do tego rosnące ceny orzechów i migdałów.

Dlatego też koncerny zastanawiają się jak obniżyć koszty. Ritter-Sport myśli o własnych plantacjach. Już w 2011 roku firma kupiła ziemię z myślą o stworzeniu plantacji kakao. W 2020 roku firma chce mieć 1500 hektarów plantacji kakao, która zapewniłaby firmie 40 proc. potrzebnego surowca.

W ostatnich 12 miesiącach cena ziarna kakaowca wzrosły o 14,2 proc. z powodu suszy w krajach Azji i Afryki, głownie w Ghanie i na Wybrzeżu Kości Słoniowej. Według Międzynarodowej Organizacji Kakao (ICCO) w tym roku zbiory będą mniejsze o 4,9 proc. i wyniosą 4,158 mln ton, a zapasy skurczą się o 0,9 proc. do 1,6 mln ton i będą stanowić 38,8 proc. wielkości przemiału tego surowca.

Przemysł spożywczy
GIS wycofał piwo znanego polskiego producenta. Butelki mogą wybuchnąć
Przemysł spożywczy
Rośnie apetyt na małą czarną. Ile wart jest rynek kawy w Polsce?
Przemysł spożywczy
Kryzys żywnościowy ogarnia Rosję. Załamanie produkcji, bankructwa przetwórni
Przemysł spożywczy
Młodzi Polacy nie wylewają za kołnierz
Przemysł spożywczy
Unilever daje długie gwarancje zatrudnienia załodze. To ewenement