Kryzys w branży czekolady

Nie ma ważniejszego dla branży czekolady miesiąca niż grudzień. W tym miesiącu sprzedaż jest największa i decyduje o rocznym wyniku.

Publikacja: 25.12.2015 14:21

Kryzys w branży czekolady

Foto: 123rf.com

W tym roku jednak branża jest w raczej kiepskich nastrojach. Wszystko przez rosnące ceny kakao oraz orzechów laskowych i migdałów.

Niemiecki Ritter Sport liczy ze wzrostem sprzedaży na poziomie 9 proc. w 2015 roku. Obroty wyniosą 470 mln euro. – wzrost sprzedaży jest niezadowalający. 2015 rok będzie raczej rozczarowujący – uważa prezes firmy Andreas Ronken. Wysokie ceny surowców będą miały bardzo negatywny wpływ na roczny zysk. Nie będzie straty, ale zysk będzie niewielki. Z kiepskimi wynikami rocznymi liczy się także cała konkurencja w tym także koncerny Hershey i Nestle -informuje portal n-tv.de.

W branżę mocno uderzyły rosnące ceny orzechów laskowych, które są składnikiem wielu świątecznych słodyczy. Jeszcze w 2013 roku za kilogram orzechów laskowych trzeba było zapłacić 6 euro. Rok później z powodu słabych zbiorów w Turcji, głównego producenta, cena za kilogram skoczyła do 17 euro. W tym roku jest nieco lepiej – za kilogram orzechów laskowych trzeba zapłacić 11 euro. Jednak, jak podkreśla szef Ritter-Sport – to wzrost o niemal 100 proc. w porównaniu z 2013 roku. Jego firma potrzebuje rocznie 5 tys. ton orzechów laskowych. To oznacza koszty na poziomie 25 mln euro.

Także ceny ziarna kakao i migdałów wciąż rosną. Według analizy Commerzbank wysokie ceny mają się utrzymać także w 2016 roku. Jeśli zbiory kakao w Ghanie znów będą słabe to ceny „mogą drastycznie wzrosnąć". Tego obawia się także Nestle. Barbara Groll, przedstawicielka koncernu, przyznaje, że firma z uwagą obserwuje sytuację w Ghanie. Firmy produkujące czekoladowe słodycze zawierając kontrakty na 2016 rok zastanawiają się czy będą zmuszone podnieść ceny i jak to wpłynie na wielkość sprzedaży.

Nestle zdecydowało w 2015 roku, że mimo rosnących kosztów, nie podniesie cen na swoje wyroby z czekolady. Nie wiadomo jak będzie w 2016 roku, ale ceny kakao wzrosły w tym roku o 30 proc., do tego rosnące ceny orzechów i migdałów.

Dlatego też koncerny zastanawiają się jak obniżyć koszty. Ritter-Sport myśli o własnych plantacjach. Już w 2011 roku firma kupiła ziemię z myślą o stworzeniu plantacji kakao. W 2020 roku firma chce mieć 1500 hektarów plantacji kakao, która zapewniłaby firmie 40 proc. potrzebnego surowca.

W ostatnich 12 miesiącach cena ziarna kakaowca wzrosły o 14,2 proc. z powodu suszy w krajach Azji i Afryki, głownie w Ghanie i na Wybrzeżu Kości Słoniowej. Według Międzynarodowej Organizacji Kakao (ICCO) w tym roku zbiory będą mniejsze o 4,9 proc. i wyniosą 4,158 mln ton, a zapasy skurczą się o 0,9 proc. do 1,6 mln ton i będą stanowić 38,8 proc. wielkości przemiału tego surowca.

W tym roku jednak branża jest w raczej kiepskich nastrojach. Wszystko przez rosnące ceny kakao oraz orzechów laskowych i migdałów.

Niemiecki Ritter Sport liczy ze wzrostem sprzedaży na poziomie 9 proc. w 2015 roku. Obroty wyniosą 470 mln euro. – wzrost sprzedaży jest niezadowalający. 2015 rok będzie raczej rozczarowujący – uważa prezes firmy Andreas Ronken. Wysokie ceny surowców będą miały bardzo negatywny wpływ na roczny zysk. Nie będzie straty, ale zysk będzie niewielki. Z kiepskimi wynikami rocznymi liczy się także cała konkurencja w tym także koncerny Hershey i Nestle -informuje portal n-tv.de.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Wydarzenie na rynku alkoholi: włoski bitter przejmuje koniak
Przemysł spożywczy
Milka i Oreo znikają ze sklepowych półek. „Niedopuszczalne podwyżki cen”
Przemysł spożywczy
Ceny kawy i kakao biją rekordy. Żywność na świecie znowu drożeje
Przemysł spożywczy
Skażone przyprawy z Indii. Zarządzono kompleksowe kontrole
Przemysł spożywczy
2 mln butelek wody Perrier zniszczone. Wstydliwy problem Nestlé