Spożycie mięsa już spada, trend ma się utrzymać

To już nie tylko deklaracje: w 2019 r. spożycie mięsa spadło o 1,4 kg na osobę. Oferta zamienników powoduje, że w tym roku trend może być jeszcze wyraźniejszy.

Aktualizacja: 17.08.2020 21:01 Publikacja: 17.08.2020 21:00

Coraz więcej Polaków ogranicza mięso. Ten trend widoczny jest w ofercie zarówno sklepów spożywczych,

Coraz więcej Polaków ogranicza mięso. Ten trend widoczny jest w ofercie zarówno sklepów spożywczych, jak i punktów gastronomicznych

Foto: shutterstock

Spożycie mięsa na osobę w 2019 r. spadło o 2,3 proc., do 61 kg – podał GUS. Trend ograniczania jego spożycia, deklarowany już przez 2–3 mln osób, staje się coraz bardziej widoczny na rynku i oddziałuje na to, co trafia na sklepowe półki.

Jak podał GUS, ogółem wydatki poniesione na żywność i napoje bezalkoholowe stanowiły 25,1 proc. wszystkich wydatków poniesionych miesięcznie na osobę w gospodarstwach domowych. – W subiektywnej ocenie gospodarstw domowych ogółem blisko 49 proc. oceniało swoją sytuację materialną jako dobrą lub raczej dobrą i ok. 44 proc. jako przeciętną – czytamy w opracowaniu.

Czytaj także: Brakuje wieprzowiny. Hodują świnie większe od niedźwiedzi

Zmiany zwyczajów żywieniowych stają się coraz bardziej widoczne. – Wiele raportów wskazywało dotychczas, że nawet 40 proc. Polaków ogranicza mięso. Niemalże każdego dnia dowiadujemy się o nowych roślinnych produktach w sklepach – mówi Patricia Homa, dyrektor ProVeg International w Polsce.

– Biorąc pod uwagę dodatkową motywację do dalszych ograniczeń, wywołaną izolacją podczas pandemii i doniesieniami o ryzyku, jakie niesie przemysłowa hodowla zwierząt, spodziewamy się, że dane za 2020 r. przyniosą kolejne pozytywne zmiany w diecie Polaków – dodaje, podkreślając, że nawet mimo ograniczeń wciąż spożywamy wielokrotnie więcej mięsa, niż sugerują organizacje zdrowotne. – Dalsze ograniczenia będą służyć nie tylko naszemu zdrowiu, ale także środowisku – mówi.

W firmach ten trend także został zauważony. Polacy, nawet nie rezygnując z mięsa, ograniczają jego spożycie i większą uwagę przywiązują do jakości oraz źródeł pochodzenia.

– Uruchomiliśmy programy grantowe dla polskich rolników i hodowców ekologicznych. W zeszłym roku wspieraliśmy ich w rozszerzeniu produkcji warzywnej oraz w konwersji takich upraw z konwencjonalnej na ekologiczną w formie grantów z Fundacji Carrefour – podaje biuro prasowe Carrefour.

– Aktualnie rozpoczęliśmy nowy projekt grantowy dotyczący hodowli ekologicznej wołowiny. Staramy się inspirować rynek bio, ale też naszych dostawców produktów konwencjonalnych, by rozpoczęli z nami produkcję towarów typowo lokalnych, np. pieczarek, w wersji ekologicznej – dodaje. Firma pracuje także w ramach Koalicji na rzecz Bio, która została powołana, by edukować wszystkich jej uczestników, od rolników do konsumentów, oraz proponować zmiany systemowe, które ułatwiłyby funkcjonowanie gospodarstw ekologicznych w Polsce. – Ich liczba oraz powierzchnia upraw bio spada, a zgodnie z przyjętą unijną strategią do 2030 r. stanowić powinna 25 proc. gruntów rolnych w kraju, co doskonale koresponduje ze strategią Carrefoura dotyczącą demokratyzacji bio – podaje firma.

– W pierwszej połowie 2020 r. sprzedaliśmy np. o 160 proc. więcej tofu Go Vege w porównaniu do tego okresu w 2019 r. W daniach gotowych powodzeniem cieszą się hummusy Go Vege: ich sprzedaż wzrosła w analizowanym okresie o 40 proc. – mówi Jan Kołodyński z biura prasowego sieci Biedronka. – Wprowadziliśmy do oferty kolejne produkty, które są odpowiednie także dla wegan – Vegeburgery w sześciu odmianach smakowych, plastry wegańskie, majonez wegański czy kiełbaski sojowe – dodaje.

– Nieustannie śledzimy trendy obecne na rynku i powiększamy ofertę o produkty przeznaczone dla wegan oraz wegetarian. Podążając za trendem wege, rozszerzyliśmy naszą ofertę m.in. o roślinne burgery i klopsy marki Dobra Kaloria. Produkty są dostępne w stałej ofercie sieci – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik sieci Lidl.

Zmiany zwyczajów żywieniowych i zakupowych sięgają coraz dalej. Ogółem według GUS spadło też bowiem spożycie pieczywa – o 5,4 proc. W przypadku cukru spadek wynosi 4,9 proc., a mleka – 2,4 proc. Zjedliśmy także statystycznie o 3,6 proc. mniej ryb i owoców morza, ale także warzyw – spadek o 3,9 proc., w tym ziemniaków o 7,4 proc. Wzrost widać w przypadku makaronów, serów i twarogów oraz owoców.

Spożycie mięsa na osobę w 2019 r. spadło o 2,3 proc., do 61 kg – podał GUS. Trend ograniczania jego spożycia, deklarowany już przez 2–3 mln osób, staje się coraz bardziej widoczny na rynku i oddziałuje na to, co trafia na sklepowe półki.

Jak podał GUS, ogółem wydatki poniesione na żywność i napoje bezalkoholowe stanowiły 25,1 proc. wszystkich wydatków poniesionych miesięcznie na osobę w gospodarstwach domowych. – W subiektywnej ocenie gospodarstw domowych ogółem blisko 49 proc. oceniało swoją sytuację materialną jako dobrą lub raczej dobrą i ok. 44 proc. jako przeciętną – czytamy w opracowaniu.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Przemysł spożywczy
Kakao droższe od miedzi. Zyskuje na wartości szybciej niż bitcoin
Przemysł spożywczy
Chude lata dla alkoholi. Uderzyła je akcyza
Przemysł spożywczy
Kakao drożeje szybciej niż bitcoin
Przemysł spożywczy
Wielka Brytania grozi zakazem importu polskiego drobiu z powodu salmonelli
Przemysł spożywczy
McDonald's wprowadza do oferty popularne pączki Krispy Kreme