#RZECZoBIZNESIE: Łukasz Mrowiński: Kawa przeżywa rewolucję podobną do piw

W Polsce często słyszy się o kraftowych piwach, które przeżyły rewolucję. To samo dzieje się w zakresie kawy - mówi Łukasz Mrowiński, prezes Etno Cafe, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 18.07.2019 20:11 Publikacja: 18.07.2019 16:13

#RZECZoBIZNESIE: Łukasz Mrowiński: Kawa przeżywa rewolucję podobną do piw

Foto: tv.rp.pl

Gość podkreślił, że kawa kraftowa to powrót do staranności o produkt, surowiec, sposoby jego pozyskiwania i przetwarzanie gotowego produktu. - Kraft to powrót do korzeni, tego, co było bardziej rzemieślnicze - mówił Mrowiński.

W Polsce często słyszy się o kraftowych piwach, które przeżyły rewolucję. To samo dzieje się w zakresie kawy.

- Cold Brew Coffee to kawa „parzona" na zimno, a dokładnie macerowana na zimno. Zmieloną kawę zalewamy zimną wodą, czekamy kilkanaście godzin, filtrujemy ją i mamy „napar" kawowy – tłumaczył gość.

W ostatnich latach powstało bardzo dużo palarni kawy. W Polsce funkcjonuje już blisko 300. - Ten rynek rośnie, bo rośnie świadomość konsumentów. Powstaje bardzo dużo kawiarni, które specjalizują się w kawie. Tam kawa nie jest dodatkiem do ciasta, a rdzeniem lokalu – zaznaczył Mrowiński.

To, co się dzieje w Polsce odzwierciedla trendy światowe. - Cold Brew Coffee zobaczyliśmy w Stanach Zjednoczonych i postanowiliśmy przenieść na polski rynek. Tam rynek w ostatnich latach przeżywał niesamowitą rewolucję – przypomniał.

Mrowiński podkreślił, że nasi ludzie, którzy pracują w branży są cenionymi specjalistami na całym świecie. Zdobywamy laury w zawodach międzynarodowych. Agnieszka Rojewska została mistrzynią świata baristów. - Powinniśmy być z tego dumni – stwierdził.

Wyjaśnił, że elementem kawy wysokiej jakości jest dbanie o przejrzystość produktu. - Staramy się wiedzieć skąd pochodzi ziarno. Wiemy od jakiego plantatora kupujemy kawę, wiemy jak on ją uprawia, znamy o tym opowieść. Często to wielopokoleniowe plantacje z krajów jak Brazylia, Kostaryka czy Etiopia - wyliczał Mrowiński. Ważne też jest w jaki sposób kawa była obrabiana.

- Za punkt honoru postawiliśmy sobie zbudowanie ekosystemu kawowego. Z jednej strony jesteśmy palarnią kawy, z drugiej siecią kawiarni, z trzeciej producentem Cold Brew Coffee. Po produkcji zostaje nam dużo fusów, z którymi można coś zrobić. Np. współpracujemy z firmą, która tworzy kosmetyki – mówił gość.

Rośnie liczba placówek Etno Cafe. - Przekroczyliśmy barierę 20 kawiarni. Mamy plany międzynarodowej ekspansji, które skrupulatnie rozwijamy. Jeśli wszystko dopniemy, będzie to zaskoczenie dla rynku – zdradził.

Gość podkreślił, że kawa kraftowa to powrót do staranności o produkt, surowiec, sposoby jego pozyskiwania i przetwarzanie gotowego produktu. - Kraft to powrót do korzeni, tego, co było bardziej rzemieślnicze - mówił Mrowiński.

W Polsce często słyszy się o kraftowych piwach, które przeżyły rewolucję. To samo dzieje się w zakresie kawy.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”