Kowalski pije za zdrowie Szkotów

Whisky w Polsce wraca do łask. Konsumenci kupują jej więcej, sięgają też na wyższe półki. Polacy nie tylko piją więcej tego trunku, ale też wybierają droższe marki. W sercach Szkotów mamy 16. miejsce. Pierwsi są Amerykanie – pisze w piątek "Puls Biznesu".

Publikacja: 05.05.2017 07:16

Jak ocenia Scotch Whisky Association (SWA), producenci szkockiego trunku przez lata mogli być zadowoleni z polskiego rynku.

"Zwiększaliśmy zakupy rok w rok aż do 2014 r., gdy zaliczyliśmy spektakularny 30 proc. spadek. Rok później nastąpiło odrabianie strat i wolumen rosnący o ponad 34 proc., przy znacznie mniejszym, bo 20-procentowym wzroście wartości. W 2016 r. trend się odwrócił: wyższy, bo prawie 19-procentowy, wzrost wartości przy wzroście wolumenu o prawie 16 proc." — podsumowuje Scotch Whisky Association.

"Oznacza to, że w zeszłym roku zaopatrzyliśmy się w whisky wartą 63 mln funtów, co czyni z nas 16. pod względem ważności rynek dla Szkotów. Amerykanie, pierwsi na liście, kupili u nich whisky za 856 mln GBP" – pisze "Puls Biznesu". "Rynek whisky w Polsce już nieco dojrzał, więc przechodzi właśnie ewolucję. Jej konsumenci przestawiają się z tańszych jej wersji (tzw. blended whisky) na wersje droższe — single malty oraz wysublimowane bourbony" – wskazuje.

Jest to ogólniejszy trend zauważalny też w innych krajach. "Widzimy rosnący popyt na dojrzałych rynkach, jak Stany Zjednoczone i nowych, jak np. Chiny. Optymizm wobec przyszłości widać też we wzroście liczby destylarni. Przez ostatnie lata przybyło ich 14, a wiemy o 40, które mają być otwierane" — powiedziała gazecie Julie Hesketh-Laird, prezes SWA.

Pani prezes podkreśliła, że branżę niepokoi m.in. wizja Brexitu, a za swój priorytet uznaje zachowanie dotychczasowych warunków handlowych z UE, bo ma dużo do stracenia.

"Bycie częścią Unii Europejskiej i jednolitego rynku przyniosły Szkocji ogromne korzyści. Eksportujemy do Unii Europejskiej produkty za ponad 12,3 mld GBP, w tym szkocką whisky za ponad 1,2 mld GBP" — wskazała Hesketh-Laird.

Jak ocenia Scotch Whisky Association (SWA), producenci szkockiego trunku przez lata mogli być zadowoleni z polskiego rynku.

"Zwiększaliśmy zakupy rok w rok aż do 2014 r., gdy zaliczyliśmy spektakularny 30 proc. spadek. Rok później nastąpiło odrabianie strat i wolumen rosnący o ponad 34 proc., przy znacznie mniejszym, bo 20-procentowym wzroście wartości. W 2016 r. trend się odwrócił: wyższy, bo prawie 19-procentowy, wzrost wartości przy wzroście wolumenu o prawie 16 proc." — podsumowuje Scotch Whisky Association.

Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu
Przemysł spożywczy
Polacy przestaną kupować chiński miód? Mogą na to wpłynąć nowe przepisy
Przemysł spożywczy
FAO: ceny żywności wzrosły w marcu po 7 miesiącach spadku
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przemysł spożywczy
Ukraińska firma przejmuje polskiego producenta lodów i mrożonek