Reklama

Piwo jest coraz droższe. I ma coraz mniej alkoholu

Browary miały rewelacyjny rok, a rekordy biły napoje bez procentów. Teraz walczyć będą na piwa kraftowe.

Publikacja: 06.03.2019 13:20

Piwo jest coraz droższe. I ma coraz mniej alkoholu

Foto: Adobe Stock

Na rekordowy wynik branży piwnej pracowała w ubiegłym roku i pogoda, i sport, a nawet historycznie niskie bezrobocie. Jednolita przez wiele lat oferta w końcu uległa silnym zmianom, tanie piwo traci klientów, żywiołowo, bo nawet o 40 proc., rosła sprzedaż najdroższych piw. Najbardziej wzrosła atrakcyjność niszowych do niedawna półek, czyli piwa bezalkoholowego oraz piw rzemieślniczych.

Zmiany na półkach

Sprzedaż piwa w sklepach sięgnęła w ubiegłym roku rekordowych 16,8 mld zł. Wprawdzie 80 proc. rynku należy do jasnych lagerów, ale specjalności w ciągu kilku lat piwnej rewolucji wypracowały sobie już 2,5 proc. wartości sprzedaży, a bezalkoholowe – 3,1 proc. To bardzo atrakcyjne półki, bo producenci osiągają na nich dużo wyższe marże. – Kupujemy piwo markowe i coraz droższe, im wyższa półka cenowa, tym silniejsza dynamika sprzedaży. Piwa droższe to piwne specjalności i piwa bezalkoholowe, które były rewelacją w ubiegłym roku – mówi Agata Lorenc, dyrektor ds. klientów w Nielsenie.

Czytaj także: Rum zdobywa gardła klientów z dużych miast 

Co jest kraftem?

Duże browary patrzą więc z rosnącym zainteresowaniem na rynek piwnych specjalności, a więc i na nazwę „piwa kraftowe". – Wszyscy wiemy, jak ci ludzie mogą patrzeć ze swojej perspektywy, jeśli ktoś nazywa piwem rzemieślniczym coś, co oni uważają, że oni tylko produkują – powiedział Igor Tikhonov, prezes Związku Browary Polskie, na spotkaniu podsumowującym 2018 rok. Jego zdaniem trudno jest określić, co jest rzemiosłem. – Można powiedzieć, że rzemiosłem jest to, co zostało stworzone przez dotyk rąk ludzkich, a przecież piwo koncernowe też jest produkowane przez człowieka – dodał Tikhonov.

Reklama
Reklama

W ten sposób skomentował nowy spór w branży. Polskie Stowarzyszenie Browarów Rzemieślniczych (PSBR) zaprotestowało w ubiegłym tygodniu, gdy jeden z koncernów postawił swoje piwa w sieciach handlowych na stoisku „piwa kraftowe". Małe browary skarżą się, że jest coraz więcej takich przypadków.

Marek Kamiński z Browaru Kingpin tłumaczy, że piwa rzemieślnicze to ostatnio modny temat, który przyciąga wielu nowych klientów, a ci, nieobeznani, mogą zostać wprowadzeni w błąd takim opisywaniem piw koncernowych w handlu. – Na ten rynek cały czas trafiają nowe osoby, które w dużej mierze kierują się informacją handlową w punkcie sprzedaży. I jeśli koncerny będą przekonywać takie osoby, że ich produkty to piwa kraftowe to z pewnością wpłynie to na dotarcie tych konsumentów do prawdziwych piw rzemieślniczych – mówi Marek Kamiński.

PSBR argumentował, że określenie piwa kraftowe pojawiło się w języku wraz z tzw. piwną rewolucją, dynamicznym rozwojem browarów rzemieślniczych i to one zapracowały na renomę tego segmentu. – Mamy do czynienia z sytuacją, gdy koncern piwowarski w sposób nieuzasadniony wykorzystuje atrakcyjny wizerunek i renomę piw kraftowych. Jako producenci piw kraftowych stanowczo sprzeciwiamy się takim praktykom i nie godzimy się na zawłaszczanie świadomości konsumenckiej w zakresie naszych piw, a przez to na wykorzystywanie efektów naszej wieloletniej pracy – podkreśla zarząd PSBR w swoim oświadczeniu.

Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Przemysł spożywczy
List żelazny dla Henryka Kani podwójnie zaskarżony? Kania nie chce płacić 8 mln zł
Przemysł spożywczy
Asahi ostrzega: dane 1,5 mln klientów mogły wyciec po cyberataku
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Przemysł spożywczy
Sieć Domino’s Pizza ma kłopoty. Kolejny brytyjski szef odchodzi, sprzedaż spada
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama