Zbrojeniowy program okrętowy przyjęty dla Królewskiej Marynarki Wojennej przez rząd Wielkiej Brytanii w wynika z wniosków  ze Strategicznego Przeglądu Obrony i Bezpieczeństwa opracowanego w 2015 r. Prace  związane budową trzech pierwszych jednostek w stoczni w Glasgow już trwają. Zamówienia produkcyjne na główne zespoły dla nowych okrętów mają wartość 1,9 mld funtów. Obecnie łańcuch dostaw obejmuje 27 firm z Wielkiej Brytanii, współpracujących z BAE Systems w ramach dostawy okrętów Typ 26. Produkują instalacje dla uzbrojenia przeciwlotniczego, turbiny gazowe, silniki elektryczne i systemy napędowe. BAE Systems otrzymało także kontrakt na produkcję Morskiego Systemu Ostrzału Pośredniego obejmującego armatę okrętową Mk 45 kal. 127 mm,  dla pierwszych trzech okrętów Typ 26, a Ministerstwo Obrony zapowiedziało podpisanie umowy z koncernem rakietowym MBDA na dostawę pocisków przeciwlotniczych Sea Ceptor.

Nowe fregaty z Glasgow

Okręty Typ 26 Global Combat Ship wyspecjalizowane w zwalczaniu okrętów podwodnych zastąpią w Royal Navy fregaty Typ 23. Nowe jednostki będą zdolne do operowania na akwenach całego świata i wykonywania szerokiego wachlarza zadań, od działań wojennych o dużej intensywności, do misji humanitarnych, zarówno działając samodzielnie, lub w składzie grup zadaniowych. BAE Systems już rozpoczął promowanie eksportu okrętów Typu 26 w krajach, które mają zbliżone wymagania  do Królewskiej  Marynarki  Wojennej  w tym w Kanadzie i Australii. BAE Systems potwierdziło, że pierwsze cięcie blach na nowe okręty Typ 26 odbędzie się w Glasgow w lecie 2017 r., zależnie od rezultatu ostatecznych negocjacji kontraktu z Ministerstwem Obrony.

Królewskie patrolowce

Bliskie finału są również plany zawarcia kontraktu na budowę przez morskie spółki  BAE Systems dwóch kolejnych okrętów patrolowych OPV, które rząd zobowiązał się zamówić w Strategicznym Przeglądzie Obrony i Bezpieczeństwa, zapewniając ciągłą produkcję okrętów w Glasgow do czasu realizacji programu Typ 26. Pierwsze trzy okręty OPV typu River są już budowane w zakładach BAE Systems w Glasgow. Budowa pierwszej jednostki, HMS Forth, rozpoczęła się w październiku 2014 r., drugiej, HMS Medway – w czerwcu 2015 r., natomiast HMS Trent – w październiku 2015 r.

Jednostki  OPV stanową rozwinięcie konstrukcji okrętów już eksploatowanych  przez Brazylię i Tajlandię. Inżynierowie z BAE Systems zmodyfikowali projekt, aby dostosować go do wymagań Royal Navy. Nowe okręty OPV typu River będą zdolne do operowania na całym świecie i wykonywania patroli oceanicznych.

Brytyjski resort obrony ocenia że dostawy nowej generacji okrętów dla Królewskiej Marynarki Wojennej zapewnią utrzymane setek wysokokwalifikowanych miejsc pracy w przemyśle stoczniowym przez co najmniej dwie dekady i setek innych w firmach włączonych do łańcucha dostaw w całej Wielkiej Brytanii.