Psychometria w internecie

Aby dotrzeć z precyzyjnym przekazem do potencjalnych wyborców (nazywamy to targetowaniem), Cambridge Analytica sięgnęła po psychometrię. To dział psychologii zajmujący się oceną osobowości na podstawie testów. Łączy matematykę i statystykę z psychologią. Za jednego z pionierów tej dziedziny nauki uchodzi Charles Darwin.

Publikacja: 23.03.2018 17:00

Psychometria w internecie

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała

W celu profilowania osób na potrzeby marketingu politycznego sięgnięto do rozwiązania wymyślonego w latach 80. XX w. Wtedy to dwaj amerykańscy naukowcy Paul Costa i Robert McCrae stworzyli model zwany wielką piątką lub inaczej – pięcioczynnikowym modelem osobowości. Zakładał on, że każdego człowieka można opisać za pomocą pięciu podstawowych cech: poziomu otwartości, sumienności, ekstrawersji, ugodowości i neurotyczności. Od pierwszych liter angielskich wyrazów opisujących te cechy model nazwano OCEAN. Każdej z cech przypisano sześć poziomów natężenia. Teoretycznie, dzięki temu modelowi można opisać każdego człowieka. Istnieją różne wariacje tego modelu, ale oparte są na tych samych podstawach metodologicznych.

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Plus Minus
Walka o szafranowy elektorat
Plus Minus
„Czerwone niebo”: Gdy zbliża się pożar
Plus Minus
Dzieci komunistycznego reżimu
Plus Minus
„Śmiertelnie ciche miasto. Historie z Wuhan”: Miasto jak z filmu science fiction
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Plus Minus
Irena Lasota: Rządzący nad Wisłą są niekonsekwentnymi optymistami