Dr Marek Jeżewski: Francuzi mogą pójść do arbitrażu po pełne odszkodowanie za niedokończony kontrakt

Dr Marek Jeżewski, szef praktyki arbitrażu w Kochański Zięba i Partnerzy o tym, jakie szanse mają Francuzi na odszkodowanie za niedokończony kontrakt.

Aktualizacja: 12.10.2016 19:39 Publikacja: 12.10.2016 18:13

Dr Marek Jeżewski: Francuzi mogą pójść do arbitrażu po pełne odszkodowanie za niedokończony kontrakt

Foto: 123RF

Jakie szanse, panie mecenasie, mają Francuzi na odszkodowanie za niedokończony kontrakt?

Marek Jeżewski: Dopóki opinia publiczna nie pozna stenogramów z negocjacji, ewentualnych roszczeń nie da się ocenić. Nie znamy przecież przebiegu negocjacji offsetowych i szczegółów stanowisk obu stron. Zważywszy jednak, że strona francuska wielokrotnie szła na ustępstwa, a rządowa po zmianie władzy wciąż zaskakiwała partnerów z Airbus Helicopters, szanse na odszkodowanie oceniam jako wysokie.

Jeżeli tak, to za co i na jakiej podstawie prawnej?

Może nią być polsko-francuski traktat o popieraniu i ochronie inwestycji z 1989 r., który w art. 3 gwarantuje inwestorom francuskim traktowanie równe i sprawiedliwe oraz ochronę przed środkami arbitralnymi. Mają prawo zwrócić się do niezależnego międzynarodowego trybunału arbitrażowego.

Jak liczyć ewentualne odszkodowanie?

Standardem w arbitrażu inwestycyjnym jest odszkodowanie pełne, które gwarantuje przywrócenie sytuacji sprzed naruszenia prawa. W grę wchodzą już poczynione inwestycje w kraju i przygotowania pierwszej partii zamówionych helikopterów. Ponadto dopuszczalne jest dochodzenie utraconych korzyści, których wykazanie, w świetle umowy przedwstępnej, nie powinno być problemem.

Jakie argumenty ma Polska?

Strona polska będzie się powoływała przede wszystkim na bezpieczeństwo państwa, którego zapewnienie jest jednym z podstawowych zadań i prerogatyw władz, i ewentualny sąd arbitrażowy na pewno weźmie to pod uwagę. Także na założenie, że strona polska nie musiała zaakceptować propozycji Airbusa.

A Francuzi?

Airbus podnosi, że oczekiwania strony polskiej były nieracjonalne i arbitralne, tym samym wykraczały poza dopuszczalny standard uznania. Ponadto wypowiedzi polityków mogą wskazywać, że negocjacje offsetowe toczyły się de facto w złej wierze. I to również może podnieść strona francuska.

—rozmawiał Marek Domagalski

Jakie szanse, panie mecenasie, mają Francuzi na odszkodowanie za niedokończony kontrakt?

Marek Jeżewski: Dopóki opinia publiczna nie pozna stenogramów z negocjacji, ewentualnych roszczeń nie da się ocenić. Nie znamy przecież przebiegu negocjacji offsetowych i szczegółów stanowisk obu stron. Zważywszy jednak, że strona francuska wielokrotnie szła na ustępstwa, a rządowa po zmianie władzy wciąż zaskakiwała partnerów z Airbus Helicopters, szanse na odszkodowanie oceniam jako wysokie.

Opinie Prawne
Marek Kobylański: Dziś cisza wyborcza jest fikcją
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Reksio z sekcji tajnej. W sprawie Pegasusa sędziowie nie są ofiarami służb
Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Ideowość obrońców konstytucji
Opinie Prawne
Jacek Czaja: Lustracja zwycięzcy konkursu na dyrektora KSSiP? Nieuzasadnione obawy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Opinie Prawne
Jakubowski, Gadecki: Archeolodzy kontra poszukiwacze skarbów. Kolejne starcie