Międzynarodowa grupa naukowców przeanalizowała 5855 aplikacji przeznaczonych dla dzieci i stwierdziła, że 57% z nich może naruszać amerykańską ustawę o ochronie prywatności dzieci w intrenecie. Oznacza to, że tysiące aplikacji gromadzi i udostępnia osobom trzecim, dane osób poniżej 13 roku życia bez zgody ich rodziców.
Analitycy stwierdzili, że 28% z tych aplikacji uzyskało dostęp do poufnych danych chronionych przez uprawnienia systemu Android, a 73% aplikacji przesłało informacje za pośrednictwem internetu. Spośród zakwestionowanych aplikacji 4,8% informowało o lokalizacji urządzenia bez zgody właściciela, 40% nie stosowało żadnych sensownych środków bezpieczeństwa, 18% udostępniało dane w niedozwolonych celach (np. reklamy), a aż 39% nie podjęło działań w celu ochrony prywatności dzieci.
Każda z badanych aplikacji została zainstalowana średnio ponad 750 000 razy. Oznacza to, że mogą być wykorzystywane przez miliony urządzeń w skali globalnej. Wśród badanych aplikacji znalazły się produkty gigantów branży np. „Where's My Water?” Disneya, „Minion Rush” firmy Gameloft czy Duolingo, aplikacja do nauki języków. Firmy Disney, Gameloft i Google oświadczyły, że ochrona praw dzieci ma dla nich ogromne znaczenie i zobowiązały się do przeprowadzenia dalszych badań.
Wyniki te ukazują się w czasie, gdy Facebook, kolejny gigant z Doliny Krzemowej, mający kluczowe znaczenie w branży reklamy cyfrowej, znajduje się na celowniku organizacji zajmujących się bezpieczeństwem w sieci, w związku z nielegalnym filtrowaniem danych 87 milionów Amerykanów. Krytycy firm dominujących w świecie aplikacji cyfrowych, twierdzą, że odnoszą one ogromne korzyści z promowania swych celów biznesowych z pomocą technologii śledzenia danych, a organy regulacyjne nie nadążają za postępem i rosnącą ilością naruszeń prawa.
Dopiero po koniec maja Unia Europejska wprowadzi w życie nowe przepisy dotyczące prywatności w intrenecie. To ogólnoeuropejskie prawo ma na celu zwalczanie i kontrolę przepływu oraz wykorzystywania ogromnej ilości danych osobowych używanych w celach promocji produktów.