#RZECZoBIZNESIE: Jadwiga Emilewicz: Elektryczne samochody to wielka szansa dla Polski

Mamy genialnych wynalazców i producentów samochodów elektrycznych. Brakuje nam niewiele do tego, aby przegonić świat - mówi Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.

Aktualizacja: 19.10.2016 14:05 Publikacja: 19.10.2016 13:33

#RZECZoBIZNESIE: Jadwiga Emilewicz: Elektryczne samochody to wielka szansa dla Polski

Foto: Rzeczpospolita

Zgodnie z założeniem Planu Rozwoju Elektromobilności, opracowanego przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Energii, do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć aż milion samochodów elektrycznych. Jakie działania zostaną podjęte w tym celu i czy jest on rzeczywiście możliwy do zrealizowania?

Chcemy zintegrować branżę

- Cel jest niezwykle ambitny, ale bez jasnego strumieniowania polityk publicznych w jedną stronę przełomu technologicznego nie dokonamy. W Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przyjęliśmy założenie, że w kilku obszarach stawiamy punktowo na pewne produkty. Wiem, że to jest ryzykowne, ale z drugiej strony to organizuje bardzo mocno rozproszony ekosystem innowacyjny w Polsce – mówi Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.

Program ma zatem na celu wyznaczenie konkretnej ścieżki rozwoju firmom zajmującym się produkcją części i baterii do samochodów elektrycznych, by skupiły się na określonym produkcie i zintegrowały swoje działania.

- Zmapowaliśmy firmy, które już dzisiaj integrują baterie. Producentami nie jesteśmy w całości, ale ok. 40 proc. tego, co znajduje się dzisiaj w elektrycznych pojazdach, jest produkowane w Polsce. Jeśli spolonizujemy ten produkt bardziej, to jego wartość dodana będzie w Polsce wyższa – podkreśla pani wiceminister.

Możemy być światowym liderem

- Mamy genialnych wynalazców i producentów samochodów elektrycznych. Brakuje nam niewiele do tego, aby przegonić świat, i dostarczać produkt, który zaspokoi potrzeby nie tylko lokalnego rynku, ale stanie się też liderem na rynku co najmniej europejskim – zaznacza Emilewicz.

Polscy producenci z branży zaczęli już odnosić swoje pierwsze międzynarodowe sukcesy. We wrześniu podczas targów pojazdów użytkowych w Hanowerze elektryczny Solaris Urbino został uznany za najlepszy autobus miejski 2017 roku. Był to pierwszy w historii pojazd na baterie, który zdobył tę nagrodę.

- To, co jest wyzwaniem, to aby ten produkt był tańszy niż te, które są dostępne w tej chwili na rynku. Wydaje się, że to jest możliwe, przy czym nie jesteśmy dogmatycznie przywiązani do tego, że ten produkt musi być w całości wyprodukowany w Polsce – dodaje.

Zgodnie z założeniem Planu Rozwoju Elektromobilności, opracowanego przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Energii, do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć aż milion samochodów elektrycznych. Jakie działania zostaną podjęte w tym celu i czy jest on rzeczywiście możliwy do zrealizowania?

Chcemy zintegrować branżę

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły