fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lotnictwo

Atlantia chce rozwijać Alitalię. Ratunkiem zajmie się nowy komisarz

Bloomberg
Włoska grupa infrastrukturalna jest nadal zainteresowana wspieraniem rozwoju Alitalii, ale nie jej ratowaniem przed upadkiem — powiedział jej prezydent dziennikowi „Il Messaggero”. Ratunkiem zajmie się nowy komisarz

- Jesteśmy nadal zainteresowani, ale potrzebujemy prawdziwego planu naprawczego — powiedział Fabio Cerchiai. — Biorąc to pod uwagę trzeba dodać, że propozycja Delta Air Lines jest całkowicie niedostosowana, bo nie wskazuje, że jest ona niezbędnym partnerem przemysłowym. Bez takiego założenia pieniądze zainwestowane przez Atlantię i innych partnerów byłyby akcją ratunkową skazaną na niepowodzenie — cytuje „Il Messaggero".

Cerchiai odrzucił zarzuty pod adresem Atlantii, że uczestniczyła w negocjacjach z koleją FS jedynie, aby zyskać na czasie. — Negocjacje doprowadziły do silnego zaangażowania ludzi i środków, nasze zainteresowanie odrodzeniem Alitalii jest oczywiste, bo najważniejsze lotnisko we Włoszech, Fiumicino należy do nas, a bankructwo tej linii pozbawiłoby nas 28 proc. przychodów z lotnictwa — wyjaśnił.

Nowy komisarz, nowe nadzieje

Nadzieją na uratowanie Alitalii jest podjęcie pracy przez nowego zarządcy komisarycznego, 56-letniego prawnika z Puglii, Giuseppe Leogrande.

Jak pisze włoski dziennik, nowy komisarz ma 5 miesięcy na uratowanie Alitalii: obniżyć koszty, zmniejszyć zatrudnienie, znaleźć partnera i sojuszu, aby skarb państwa, który dotąd wyłożył 1,3 mld euro nie tracił więcej pieniędzy. Jego zasadniczym zadaniem będzie przekonanie związków zawodowych do nowego biznesplanu i uświadomienie im, że po tej kolejnej próbie nie będzie już żadnych rozwiązań zastępczych.

Leogrande ma duże doświadczenie w ratowaniu od bankructwa firm, które znalazły się chronicznie pod kreską, ostatnio w ciągu 3 lat wydobył z dużych tarapatów rzymską firmę Blue Panorama.

Jeszcze przed świętami ma przedstawić nowy plan z udziałem najbardziej pewnych uczestników. Głównym elementem jest ograniczenie redukcji pracowników w linii do 2500, o ok. 1500 objętych obecnie programem pomocy dla bezrobotnych cassa integrazione. Delta i Lufthansa chciały zwolnienia 6 tys. ludzi. Nowy komisarz chce kierować redukowaniem personelu Alitalii korzystając z wszelkich osłon socjalnych, ma wystąpić do resortu przemysłu o zgodę na wcześniejsze odsyłanie na emeryturę, aby maksymalnie zmniejszyć liczbę wręczanych wypowiedzeń.

Leogrande zostanie w starej Alitalii, z nadmiarem pracowników, długami i najbardziej złożonymi problemami, jak to było z Blue Panorama, a odrębnie powstanie nowa Alitalia, odchudzona, bez długów, z wszystkimi umowami, od leasingu po gastronomię. Następnie nowa Alitalia przejdzie z sojuszu SkyTeam do Star Alliance, bo rząd chce ją związać z Lufthansą, bardziej niezawodną od Delty. Zwolennikami związania się z niemieckim przewoźnikiem są też związki zawodowe, zwłaszcza pilotów, bo stwarza większe gwarancje w biznesie, a z Fiumicino Niemcy chcą utworzyć największy ośrodek pracy, zwiększając przy okazji rolę Atlantii — pisze „Il Messaggero".

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA