Robot niszczy promieniowaniem UV wirusy w kabinie

Robot z promieniowaniem ultrafioletowym zabójczym dla wirusów jest testowany w szwajcarskich samolotach. To kolejny pomysł mający przywrócić zaufanie pasażerów i uchronić sektor przed dodatkowymi komplikacjami.

Publikacja: 06.04.2021 18:27

Robot niszczy promieniowaniem UV wirusy w kabinie

Foto: Bloomberg

Szwajcarski startup UVeya prowadzi wraz z firmą usług lotniczych Dnata z Dubaju próby z robotami-kilerami wirusów w kabinach Embraerów linii Helvetic Airways, czarterowego przewoźnika należącego do szwajcarskiego miliardera Martina Ebnera — informuje Reuter.

Producenci samolotów muszą w dalszym ciągu uzyskiwać certyfkację na różne urządzenia pokładowe, badają teraz wpływ takiego promieniowania na kabinową tapicerkę, która może wyblaknąć po częstej dezynfekcji — wyjaśnił jeden z założycieli startupa, Jodoc Elmiger. Ma on jednak nadzieję, że takie roboty-czyściciele mogą zmniejszyć obawy ludzi przed lataniem w czasach krążenia koronawirusa.

- To sprawdzona technologia, stosuje się ją od 50 lat w szpitalach i laboratoriach. Jest bardzo skuteczna i nie zostawia śladów czy osadu — stwierdził Elmiger. Jego ekipa zbudowała dotąd trzy prototypy, jeden z nich zaprezentowano w samolocie linii Helvetic na lotnisku w Zurychu, gdzie ruch zmalał w 2020 r. o 75 proc.

Lampy na robocie zamontowane w ramie o kształcie krzyża omiatają wszystko łagodnym błękitnym światłem w miarę, jak robot przesuwał się powoli wzdłuż korytarza między fotelami. Jeden robot może zdezynfekować samolot wąskokadłubowy w ciągu 13 minut, w większych potrwa to dłużej.

Szefowie firmy Dnata mają nadzieję, że producenci samolotów zainteresują się takimi robotami — Elmiger ocenia, że mógłby brać za nie po 15 tys. franków (15 930 dolarów) albo coś koło tego — bo rządy wymagają nowych rozwiązań mających chronić podróżnych przed zachorowaniem w powietrzu. — Liczymy na zrównoważone rozwiązania, przyjazne dla środowiska, które będą spełniać te wymogi — stwierdził Lukas Gyger, dyrektor operacyjny Dnata w Szwajcarii.

Prywatny przewoźnik Helvetia nie wymagał takiej pomocy publicznej jak większość sektora, ale też mocno ograniczył działalność, jego flota czeka spokojnie w hangarach na lepsze dni. Roboty UVeya mogą pomóc w zmianie sytuacji — uważa rzecznik linii, Mehdi Guenin. — Jeśli nasi pasażerowie, nasze załogi będą wiedzieć, że samolot jest bezpieczny. że nie ma w nim wirusów ani bakterii, to może zaczną znowu latać — powiedział.

Szwajcarski startup UVeya prowadzi wraz z firmą usług lotniczych Dnata z Dubaju próby z robotami-kilerami wirusów w kabinach Embraerów linii Helvetic Airways, czarterowego przewoźnika należącego do szwajcarskiego miliardera Martina Ebnera — informuje Reuter.

Producenci samolotów muszą w dalszym ciągu uzyskiwać certyfkację na różne urządzenia pokładowe, badają teraz wpływ takiego promieniowania na kabinową tapicerkę, która może wyblaknąć po częstej dezynfekcji — wyjaśnił jeden z założycieli startupa, Jodoc Elmiger. Ma on jednak nadzieję, że takie roboty-czyściciele mogą zmniejszyć obawy ludzi przed lataniem w czasach krążenia koronawirusa.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów