Białoruś straci sporo pieniędzy na unijnym zakazie lotów

Samoloty przewoźników z państw Unii Europejskiej mają omijać przestrzeń powietrzną Białorusi. To jedna z konkluzji w formie zalecenia po poniedziałkowym nadzwyczajnym szczycie w Brukseli. Jak wylicza Eurocontrol, każdego dnia nad terytorium Białorusi przelatuje łącznie około 300 samolotów, z czego mniej więcej 100 to maszyny należące do linii lotniczych z UE i Wielkiej Brytanii - informuje Business Insider Polska.

Aktualizacja: 26.05.2021 06:06 Publikacja: 25.05.2021 19:22

Białoruś straci sporo pieniędzy na unijnym zakazie lotów

Foto: Bloomberg

Paweł Łukaszewicz, rzecznik Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP), w rozmowie z Business Insider Polska wylicza, że dziennie około 220-280 samolotów przelatuje przez Polskę i Białoruś. Zwraca uwagę, że alternatywna trasa przez państwa bałtyckie (zalecana przez Eurocontrol) może stać się "wąskim gardłem" polskiego nieba - granica polsko-litewska liczy zaledwie 106 km, między Białorusią a Rosją (Obwód Kaliningradzki).

Według Eurocontrol największy udział w tranzycie przez białoruską przestrzeń powietrzną mają rejsy na trasach z Niemiec do Rosji, z Chin do Niemiec, z Białorusi na Ukrainę, z Włoch do Rosji, z Białorusi do Turcji.

Każdego dnia z białoruskiej przestrzeni powietrznej korzysta około 400 samolotów, w tym 300, które nie lądują na tamtejszych lotniskach.

Każdy samolot, który korzysta z przestrzeni powietrznej danego państwa, płaci tzw. overflight fee.

"Opłaty naliczane za przelot nad Białorusią zależą od trasy przelotu i wagi samolotu. Średnio opłata za loty tranzytowe (bez startu i lądowania) na Białorusi wynosiłaby od 245 euro za samolot z rodziny A320 do 770 euro za samolot z rodziny A380" - wylicza biuro prasowe Eurocontrol w odpowiedzi na pytania Business Insider Polska i dodaje, że w 2019 r. na mocy umowy dwustronnej w imieniu Białorusi Eurocontrol wystawiła i pobrała łącznie 85 mln euro z tytułu opłat za żeglugę powietrzną.

Eurocontrol zwraca uwagę, że omijanie przestrzeni powietrznej Białorusi przez samoloty unijnych przewoźników przełoży się na wydłużenie czasu lotu i wyższe zużycie paliwa, w zależności od wybranej trasy alternatywnej. Organizacja zakłada, że przewoźnicy będą musieli nadłożyć około 40 mil morskich (około 75 km).

Paweł Łukaszewicz, rzecznik Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP), w rozmowie z Business Insider Polska wylicza, że dziennie około 220-280 samolotów przelatuje przez Polskę i Białoruś. Zwraca uwagę, że alternatywna trasa przez państwa bałtyckie (zalecana przez Eurocontrol) może stać się "wąskim gardłem" polskiego nieba - granica polsko-litewska liczy zaledwie 106 km, między Białorusią a Rosją (Obwód Kaliningradzki).

Według Eurocontrol największy udział w tranzycie przez białoruską przestrzeń powietrzną mają rejsy na trasach z Niemiec do Rosji, z Chin do Niemiec, z Białorusi na Ukrainę, z Włoch do Rosji, z Białorusi do Turcji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej