- Staramy się uzyskać certyfikat żeglowności od urzędu lotnictwa cywilnego w 2021 r. i dostarczyć samolot klientom, w 2022 r. — powiedział agencji główny projektant państwowej firmy AVIC, Huang Lingcai.

Chiny zaprojektowały samolot mogący lądować na wodzie i startować z niej w ramach programu modernizacji sił zbrojnych w związku z bardziej zdecydowanym podejściem do sporów terytorialnych w regionie, głównie na Morzu Południowo-Chińskim, z Wietnamem i Filipinami. Samolot wykonał pierwszy lot w grudniu, Huang dodał; że w tym roku będą następne, w tym pierwszy start z powierzchni wody.

AVIC poświęciła 8 lat na prace projektowe nad samolotem, z grubsza wielkości B737, który ma uczestniczyć w akcjach ratunkowych na morzu i w walce z pożarami lasów. Jego zasięg wynosi do 4500 km, może startować i lądować na wodzie przy dwumetrowych falach. Jest napędzany 4 silnikami turbośmigłowymi, może zabierać do 50 ludzi podczas akcji poszukiwawczo-ratunkowych na morzu albo nabrać w ciągu 20 sekund 12 m3 wody do gaszenia pożaru.

W grudniu państwowe środki przekazu podały, ze producent otrzymał zamówienia na 17 takich samolotów od chińskich urzędów centralnych i firm.