fbTrack

Pod powierzchnią Księżyca znajdują się złoża platyny?

stock.adobe.com
Pod powierzchnią Księżyca mogą znajdować się złoża cennych metali - m.in. platyny i palladu - twierdzą przedstawiciele zespołu badawczego pracującego pod kierownictwem Jamesa Brenana z kanadyjskiego Dalhousie University.

W artykule opublikowanym w magazynie "Nature Geoscience" czytamy, że chociaż dotychczas nie natrafiono na ślad tych metali, to jednak obecność siarki w próbkach skał z Księżyca wskazuje na obecność siarczku żelaza we wnętrzu satelity Ziemi.

"Badania złóż minerałów na Ziemi wskazują, że siarczek żelaza zawiera (domieszki) cennych metali, takich jak platyna czy pallad" - pisze Brenan.

Jedna z głównych hipotez wyjaśniających powstanie Księżyca mówi o tym, że naturalny satelita Ziemi powstał ok. 4,5 mld lat temu, po zderzeniu dużego obiektu, o rozmiarach planety z Ziemią. Dlatego - zdaniem naukowców - geologia Ziemi i Księżyca może być podobna.

Jednak naukowcy długo nie wiedzieli dlaczego - jeśli ta hipoteza jest słuszna - próbki księżycowych skał zawierają tak niewielkie ilości cennych metali.

Próbując rozwiązać tą zagadkę Brenan i jego zespół odtworzyli w warunkach laboratoryjnych ekstremalne ciśnienie i temperaturę panującą wewnątrz Księżyca, aby zobaczyć jak dużo siarczku żelaza powstanie w takich warunkach. Ich badania wykazały, że najcenniejsze metale, które uformowały się wewnątrz Księżyca będą związane z siarczkiem żelaza i nie będą występować na powierzchni Księżyca.

Prace zespołu Brenana mają wyjaśnić dlaczego tak niewiele cennych metali znaleziono w próbkach pobranych z powierzchni Księżyca.

- Nasze badania wykazały, że siarka w skałach wulkanicznych jest śladem obecności siarczku żelaza w skalistym wnętrzu Księżyca - mówi Brenan dodając, że to właśnie siarczek żelaza zawiera domieszki cennych metali występujących na Księżycu.

Brenan dodaje jednak, że ta hipoteza może być potwierdzona jedynie w momencie, gdy w czasie misji na Księżyc pobrane zostaną próbki z wewnątrz Księżyca.

Źródło: Newsweek