Astronomowie znaleźli niespotykany układ planetarny

Astronomowie odkryli trzy duże, gazowe planety krążące wokół młodej gwiazdy - wynika z artykułu opublikowanego w "Astrophysical Journal Letters". Łącznie wokół gwiazdy krążą aż cztery gazowe giganty.

Publikacja: 16.10.2018 14:43

Astronomowie znaleźli niespotykany układ planetarny

Foto: Amanda Smith, Institute of Astronomy

To nie tylko pierwszy przypadek odkrycia tak wielu masywnych planet wokół tak młodej gwiazdy, ale również przykład układu planetarnego, w którym zasięg orbit planet jest rekordowy. Odkrycie rodzi pytania o to w jaki sposób powstają tego typu układy planetarne - pisze amerykański "Newsweek".

Gwiazda wokół której krążą planety nazywa się CI Tau i ma "zaledwie" dwa miliony lat, co oznacza, że de facto dopiero rozpoczyna swój cykl życia. Jak wiele innych gwiazd jest otoczona dyskiem protoplanetarnym, czyli obracającym się wokół młodej gwiazdy zagęszczeniem gazów i pyłów w kształcie dysku, który zaczyna powstawać w początkowym stadium formowania się protogwiazdy. W obrębie dysku protoplanetarnego powstają planety, księżyce i asteroidy, a także inne obiekty.

System CI Tau - znajdujący się 500 lat świetlnych od Ziemi - znany jest od jakiegoś czasu z tego, że to pierwsza tak młoda gwiazda wokół której krąży planeta klasy "gorący Jowisz". To planety krążące bardzo blisko swojej gwiazdy, co oznacza, że na ich powierzchni temperatury osiągają bardzo wysoki poziom.

Teraz w protoplanetarnym dysku odkryto trzy znaczące luki, co oznacza, że wokół gwiazdy krążą trzy nieznane dotąd gazowe giganty.

Masa największej z tych planet jest 10 razy większa niż masa Jowisza, największej planety Układu Słonecznego. Najbliższa z planet znajduje się bliżej swojej gwiazdy niż Merkury Słońca. Najdalsza z planet orbituje trzy razy dalej od gwiazdy niż Neptun - ostatnia planeta Układu Słonecznego.

Teraz naukowcy będą szukać odpowiedzi na pytanie, czy taka architektura układu planetarnego jak tego tworzonego wokół CI Tau jest częsta w systemach z "gorącym Jowiszem".