Konsumenci

Nowe przepisy lepiej ochronią przed opłatami za niechciane usługi Premium Rate

Fotorzepa, Jakub Kamiński
Więcej ochrony dla abonentów na rynku usług Premium Rate - taki jest cel uchwalonej w czwartek przez Sejm nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego. Prezydent ma 21 dni na jej podpisanie.

Co to są usługi Premium Rate? Oddając głos w SMS-owym konkursie lub biorąc udział w loterii wysyłamy wiadomość tekstową na specjalny numer - to właśnie numer usługi o podwyższonej opłacie. Te specjalne numery mają charakterystyczny układ cyfr: zazwyczaj cztero- lub pięciocyfrowe numery SMS/MMS zaczynające się od cyfry 7 (np. 71XX(X) lub od cyfry 9 (np. 95XX(X) ). Dla połączeń głosowych schemat jest taki: 70X-XXX-XXX (np.: 702-XXX-XXX). Mogą też funkcjonować skrócone numery poprzedzone gwiazdką np. *7XXXX, gdzie (X) oznacza dowolną liczbę. Wśród usług o podwyższonej opłacie wyróżniamy SMS-y Premium Rate, MMS-y Premium Rate i Głosowe Usługi Specjalne.

Użytkownicy telefonów najczęściej skarżą się na obciążanie opłatami za nieświadomie zamówione usługi, głównie subskrypcje. Nowe przepisy przewidują, że dla usług objętych subskrypcją konieczna będzie dodatkowa zgoda użytkownika. Powinna być wyrażona bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia usługi.

Obecnie abonent może, ale nie musi określać, czy chce korzystać z usługi smsów o podwyższonej opłacie. A jeśli chce – do jakiej kwoty. W efekcie jest to furtka do nadużyć dla nieuczciwych firm. Zgodnie z uchwaloną ustawą, jeśli abonent nie określi żadnego progu - progiem domyślnym będzie 35 zł. Przekroczenie progu będzie skutkować  koniecznością poinformowania abonenta o tym fakcie i automatyczną blokadą połączeń na numery Premium Rate. Ma to chronić najmniej świadomych użytkowników (osoby starsze, dzieci). Obecnie blokada jest uruchamiana dopiero na żądanie abonenta.

Nowością będzie także możliwość całkowitego zablokowania usług Premium Rate, również takich, które nie powodują obowiązku zapłaty, ale mogą być uciążliwe albo np. nieprzeznaczone dla dzieci użytkujących telefony.

Oprócz ochrony prewencyjnej przed świadczeniem niechcianych usług, znowelizowane przepisy przewidują ochronę następczą: użytkownik nie będzie ponosił kosztów usług świadczonych niezgodnie z prawem. Zdaniem Urzędu Regulacji Komunikacji, wspóautora projektu, zwiększy to skuteczność ochrony praw konsumentów, szczególnie tych bardziej podatnych na nieetyczne praktyki rynkowe.

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL