Komentuje Magdalena Sadal, ekspert działu doradztwa i badań rynkowych w Cushman & Wakefield:
- W latach 2017–2018 najwięcej nowej powierzchni w centrach handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej może powstać w Turcji – aż 1,55 mln mkw. I to pomimo prognozowanego wzrostu liczby projektów, których realizacja zostanie wstrzymana ze względu na zagrożenia geopolityczne i ekonomiczne.
Na drugim miejscu w Europie Środkowo-Wschodniej – pod względem ilości powierzchni handlowej w przygotowaniu – znajduje się Rosja. Tam planowana podaż może wynieść 1,46 mln mkw. Największe realizowane obiekty to m.in. moskiewskie centrum handlowe Vegas III o powierzchni 120 tys. mkw. i rozbudowa centrum Evropa w Kursku (107 tys. mkw.).
W Polsce deweloperzy planują dostarczyć na rynek 546 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej w najbliższych dwóch latach, co stanowi trzeci wynik w skali Europy Środkowo-Wschodniej. Wśród dużych centrów handlowych pozostających w budowie na uwagę zasługują Galeria Północna (64 tys. mkw.) w Warszawie, Wroclavia (64 tys. mkw.) we Wrocławiu, Forum Gdańsk (62 tys. mkw.) i Serenada (42 tys. mkw.) w Krakowie.