fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Polska z trzecim wynikiem w regionie

Magdalena Sadal, dział doradztwa i badań rynkowych, Cushman & Wakefield
materiały prasowe
Co sprzyja rozwojowi rynku centrów handlowych w Polsce? W jakich krajach biznes ten rozwija się szybciej?

Komentuje Magdalena Sadal, ekspert działu doradztwa i badań rynkowych w Cushman & Wakefield:

- W latach 2017–2018 najwięcej nowej powierzchni w centrach handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej może powstać w Turcji – aż 1,55 mln mkw. I to pomimo prognozowanego wzrostu liczby projektów, których realizacja zostanie wstrzymana ze względu na zagrożenia geopolityczne i ekonomiczne.

Na drugim miejscu w Europie Środkowo-Wschodniej – pod względem ilości powierzchni handlowej w przygotowaniu – znajduje się Rosja. Tam planowana podaż może wynieść 1,46 mln mkw. Największe realizowane obiekty to m.in. moskiewskie centrum handlowe Vegas III o powierzchni 120 tys. mkw. i rozbudowa centrum Evropa w Kursku (107 tys. mkw.).

W Polsce deweloperzy planują dostarczyć na rynek 546 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej w najbliższych dwóch latach, co stanowi trzeci wynik w skali Europy Środkowo-Wschodniej. Wśród dużych centrów handlowych pozostających w budowie na uwagę zasługują Galeria Północna (64 tys. mkw.) w Warszawie, Wroclavia (64 tys. mkw.) we Wrocławiu, Forum Gdańsk (62 tys. mkw.) i Serenada (42 tys. mkw.) w Krakowie.

W drugiej połowie 2016 r. Polska utrzymała pozycję jednego z liderów rozwoju sektora centrów handlowych w Europie, plasując się na drugim miejscu pod względem ilości dostarczonej nowej powierzchni w galeriach handlowych. Ostatnio nowe galerie powstały m.in. w Poznaniu, Gdańsku oraz mniejszych ośrodkach, jak Legionowo, Mysłowice, Mielec. Centra handlowe znajdujące się obecnie w budowie, m.in. w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Katowicach, jak i w mniejszych miastach, utrzymają tempo rozwoju tego formatu handlowego.

Warto zaznaczyć, że planowane otwarcie Galerii Północnej w Warszawie, w drugiej połowie tego roku, będzie pierwszym od dekady otwarciem dużej galerii handlowej na warszawskim rynku.

Silne fundamenty gospodarki, w tym m.in. dynamicznie rosnąca sprzedaż detaliczna, ale również zmieniające się zwyczaje zakupowe Polaków sprzyjają dalszemu rozwojowi rynku centrów handlowych.

Magdalena Sadal, dział doradztwa i badań rynkowych, Cushman & Wakefield

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA