fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Olivia Business Centre z kieszonkowym ogrodem

materiały
Prime B, najnowszy budynek gdańskiego kompleksu biurowego, wzbogacił się o ogród kieszonkowy stworzony przez architektów krajobrazu.

Ogród kieszonkowy obejmuje teren pomiędzy Olivią Star a budynkiem Prime B. Wypełnia go 50 gatunków roślin. Ogród stworzyli architekci Maura Zaworska i Łukasz Plata.

- Koncepcja parku kieszonkowego zakłada tworzenie niewielkich zieleńców pomiędzy zabudowanymi działkami – tłumaczą przedstawiciele Olivii Business Centre. - Stanowią enklawę zieleni w mniej lub bardziej zwartej zabudowie miejskiej, wśród najbardziej nawet zurbanizowanych rejonów miasta. Najkrócej można go określić jako wprowadzanie zieleni w nawet najgęściej zabudowane tereny. Pojęcie to pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Jednym z pierwszych parków kieszonkowych jest Paley Park, założony w Nowym Jorku w roku 1967. W Polsce trend tworzenia parków kieszonkowych stał się popularny dopiero w drugiej dekadzie XXI w. Parki kieszonkowe zakładane były w Gdyni tuż po II wojnie światowej, ale wtedy nie posługiwano się jeszcze tą nazwą.

- Odczytywanie i tworzenie relacji pomiędzy naturą i miastem stanowi proces projektowy podlegający ciągłej zmianie – mówi Maura Zaworska, autorka projektu ogrodu kieszonkowego w OBC. Relacja ta wciąż jest dla mnie inspiracją przy kreowaniu nowych przestrzeni wypełnionych zielenią. Człowiek przez wieki swą przyrodniczą część istoty traktował jako coś zewnętrznego, co trzeba opanować i zdyscyplinować. Zmiana myślenia o samym sobie i postrzeganie siebie jako istoty, która jest częścią przyrody i której naturą jest tworzenie kultury, doprowadziło w ostatnim czasie do rekonceptualizacji relacji pomiędzy naturą i miastem, a w konsekwencji do powstania nurtu projektowego polegającego na „odtwarzaniu krajobrazów". Potraktowanie przyrody i wymagań inwestora, jako elementów dopełniających się i powiązanych ze sobą w sposób nieprzypadkowy wytyczyło ideę projektu zbliżoną do idei parków kieszonkowych – dodaje.

Maura Zaworska przyjęła za cel pobudzanie wszystkich zmysłów. - Zmysłowy ogród uaktywnia zmysł wzroku poprzez wprowadzone kolory, dotyku - dzięki roślinności o różnych fakturach liści (igieł), zapachu, jeśli zaprojektowane są rośliny, które wydzielają intensywny aromat (hiacynty i zioła), słuchu, dzięki szumiącym na wietrze trawom i ptakom, które być może przylecą, a także smaku. Świdośliwa, która rośnie w OBC, ma jadalne, wyjątkowo smaczne owoce – opowiada architektka.

Do dyspozycji najemców Olivii Business Centre (na terenie kompleksu i w bezpośrednim sąsiedztwie) jest 24,4 tys. mkw. powierzchni zielonych. Uzupełniają je zielone tarasy na dachach budynków Prime A i B, na drugiej kondygnacji Olivii Star i na łączniku pomiędzy Olivią Point a Olivią Tower, na wysokości 7. kondygnacji.

W przygotowaniu jest wypełniony egzotyczną roślinnością ogród zimowy Olivia Garden. Jego oficjalne otwarcie planowane jest na wiosnę 2021 roku.

Docelowa wielkość Olivii Business Centre w Gdańsku przekroczy 200 tys. mkw. Dziś jest to 175 tys. mkw.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA