- Pociągi dojeżdżające do Warszawy od Legionowa będą kończyły swój bieg na dworcu Warszawa Gdańska. Inwestycja obejmie przebudowę trzech przystanków (Warszawa Koło, Warszawa Kasprzaka i Warszawa Zachodnia) i budowę dwóch dodatkowych przystanków dla Kolei Mazowieckich i SKM (Warszawa Obozowa i Warszawa Powązkowska). Wcześniej zmodernizowano stację Warszawa Gdańska. Ma ona przejąć z Dworca Centralnego obsługę ruchu dalekobieżnego, gdy zacznie się modernizacja linii średnicowej. Planowana jest także modernizacja wiaduktów nad ulicami Wolską i Kasprzaka oraz budowa nowych kładek dla pieszych.

Przedsięwzięcie w Warszawie jest częścią szerszego planu modernizacji połączeń aglomeracyjnych. W Krakowie przygotowywana jest modernizacja 20 kilometrów linii na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Przebudowane zostaną 4 stacje, powstaną dwa nowe przystanki i mosty na Wiśle. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dobudowana będzie dodatkowa para torów na odcinku od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jeden tor od Płaszowa do Bieżanowa. Po zakończeniu wszystkich robót przez Kraków będzie kursować więcej pociągów, skróci się też czas przejazdu.

We Wrocławiu, gdzie w ostatnich latach powstały trzy nowe przystanki Wrocław Grabiszyn, Wrocław Stadion i Wrocław Różanka, przygotowywane są kolejne przystanki w obrębie aglomeracji wrocławskiej. Planowane są na tych podwrocławskich liniach, przy których powstały osiedla: Wrocław – Jelcz Miłoszyce i Wrocław –Sobótka – Świdnica obok centrum handlowego. Modernizowana będzie także linia z Wrocławia do Głogowa.

W województwie łódzkim natomiast planowana jest modernizacja 42-kilometrowej linii pomiędzy Łodzią Kaliską a Zduńską Wolą. Przewidziano przebudowę 5 wiaduktów i 12 mostów kolejowych, modernizację kilkudziesięciu przejazdów i wyposażenie ich w nowe urządzenia sterowania ruchem. Na 7 stacjach i przystankach będą przebudowywane perony, na 2 powstaną podziemne przejęcia. Po zakończeniu robót prędkość pociągów pasażerskich zwiększy się do 120 kilometrów na godzinę. Skróci to czas podróży modernizowanym odcinkiem o blisko kwadrans.