fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Koleje

Za dwa lata początek projektowania głównych linii kolejowych CPK

Marcin Horała i Piotr Malepszak
Fotorzepa, Robert Przybylski
Pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zapewnia, że do końca marca przygotuje projekt wieloletniego rządowego programu, który określi finansowanie projektu oraz nowelizację specustawy.

Ta ostatnia ma uprościć procedury administracyjne oraz umożliwić szybszy dobrowolny wykup gruntów. Pełnomocnik stwierdza, że chciałby, aby spółka CPK rozpoczęła wykup gruntów pod lotnisko jeszcze w tym roku.

Do projektu samego kompleksu jeszcze daleko. Do połowy tego roku powinien być gotowy przetarg na doradcę strategicznego. Toczą się rozmowy z potencjalnymi doradcami, rozmowy będą prowadzone m.in. w Japonii z przedstawicielami lotniska Narita.

Przy komponencie kolejowym doradzać będzie m.in. SNCF. W ramach unijnego Programu Wspierania Reform Strukturalnych KE opłaci Polsce konsultacje z Kolejami Francuskimi SNCF. - To optymalny partner dla CPK - zapewnia Horała. Koszt półtorarocznych konsultacji wyniesie 3 mln zł. - Będą one dotyczyły kwestii organizacyjnych i technicznych, jak budowa i utrzymanie linii kolei dużych prędkości oraz zasilania - tłumaczy członek zarządu CPK ds. części kolejowej Piotr Malepszak.

Nowe odcinki sieci, o dużej długości pozwalającej na osiągniecie prędkości 250 km/h, będą prawdopodobnie zasilane napięciem 25 kV prądu zmiennego. Na kolejach w Polsce standardem jest 3 kV prądu stałego.

Malepszak dodaje, że chciałby w 2021 roku rozpisać pierwsze przetargi na projektowanie podstawowych odcinków linii kolejowych CPK.

Horała zapewnia, że harmonogram budowy CPK pozostaje bez zmian, pierwsza łopata powinna być wbita w 2023 roku, a podstawowa cześć lotniska ma być gotowa na koniec 2027 roku.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA