Reklama

Duże sklepy już odczuły zakaz handlu

Sprzedaż detaliczna rosłaby wyraźnie szybciej, gdyby nie obowiązujący od marca zakaz handlu w niektóre niedziele – wyliczyli ekonomiści Credit Agricole Bank Polska.

Aktualizacja: 26.11.2018 12:34 Publikacja: 26.11.2018 10:05

Duże sklepy już odczuły zakaz handlu

Foto: materiały prasowe

„Każda niedziela z zakazem handlu obniża dynamikę realnej (liczonej przy założeniu stałych cen – red.) sprzedaży o około 1 pkt proc." – napisali ekonomiści w poniedziałkowym raporcie.

Czytaj także: Nowy bój o zakaz handlu w niedzielę

Od marca do października tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w ujęciu realnym wynosiło średnio 6,5 proc. rok do roku. Biorąc pod uwagę to, że w tym okresie w każdym miesiącu wypadały dwie albo trzy niedziele z zakazem handlu, ustalenia ekonomistów Credit Agricole sugerują, że gdyby handel był dozwolony we wszystkie niedziele, sprzedaż rosłaby średnio w tempie 8,5-9,5 proc. rok do roku. Dla porównania, w 2017 r. sprzedaż detaliczna w ujęciu realnym rosła średnio w tempie 7,1 proc. rok do roku.

Ekonomiści podkreślają jednak, że wpływ zakazu handlu w niedzielę na szeroko rozumianą konsumpcję z pewnością był mniejszy. Sprzedaż detaliczna to wskaźnik odzwierciedlający wydatki gospodarstw domowych w sklepach zatrudniających co najmniej dziewięć osób. Nie obejmuje on więc m.in. większości zakupów w internecie oraz w lokalach gastronomicznych. Tymczasem zakaz handlu w niedzielę spowodował prawdopodobnie przesunięcie części wydatków z punktów, które są nim objęte, do innych detalistów.

„Niektórzy klienci ze względu na wprowadzenie zakazu handlu realizowali swoje zakupy w sklepach internetowych zamiast stacjonarnych (np. sprzęt RTV, AGD). Takie transakcje często nie są uwzględnione w danych GUS (dotyczących sprzedaży detalicznej – red.) ze względu na kryterium liczby osób zatrudnionych. Ponadto, niedziele z zakazem handlu mogły prowadzić do zwiększonego popytu gospodarstw domowych na usługi, np. gastronomiczne, celem substytucji zakupów żywnościowych" – tłumaczy zespół ekonomistów, którym kieruje Jakub Borowski.

Reklama
Reklama

Analitycy Credit Agricle zwracają przy tym uwagę, że dostosowanie zwyczajów zakupowych do nowych realiów mogło zająć konsumentom nieco czasu. W efekcie w II kwartale zakaz handlu mógł negatywnie wpłynąć także na dynamikę szeroko rozumianej konsumpcji, ale w kolejnych kwartałach wpływ ten stopniowo zanikał.

Handel
Black Friday jednak nie rozczarował, Polacy ruszyli na zakupy. Zwłaszcza online
Handel
Świetny pomysł czy powrót PRL? O przejęcie Carrefoura przez państwo zapytaliśmy biznes
Handel
Problemy Pumy: chińscy giganci sportowi mogą przejąć markę
Handel
Sztuczna inteligencja pomoże w zakupach podczas Black Friday
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
PiS chciał kupić Żabkę, teraz PSL celuje w Carrefoura
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama