Czarny piątek - 3 dni szalonych zakupów

Amerykanie po zjedzeniu dziękczynnego indyka ruszają do sklepów polować na okazje. W Polsce powoli kształtuje się podobny zwyczaj

Aktualizacja: 25.11.2016 06:49 Publikacja: 24.11.2016 14:39

Foto: Bloomberg

W USA wydatki związane z sezonem świątecznym w listopadzie i grudniu wynoszą astronomiczne 655,8 mld dol. i w tym roku branżowa organizacja National Retail Federation spodziewa się ich wzrostu o 3,6 proc. Aż 15 proc. przypada na okres pomiędzy Czarnym Piątkiem, czyli świętem okazji w tradycyjnych sklepach a Cyfrowym Poniedziałkiem, kiedy z kolei zniżek udzielają e-sklepy.

 

W Polsce zwyczaje zostały połączone i już od piątku 25 listopada firmy handlowe zapowiadają niespotykane poza sezonem wyprzedażowym rabaty. Lidl obniża nawet o 70 proc. ceny wybranych artykułów przemysłowych, Tesco oferuje nie mniejsze zniżki, ale tylko dla posiadaczy kart swojego programu lojalnościowego ClubCard. Można wysnuć wniosek, że obydwa święta zakupowe największe możliwości upolowania okazji dają korzystającym z e-sklepów. Do akcji Dzień Darmowej Dostawy zgłosiło się już niemal 2,1 tys. e-sklepów, najwięcej w kategoriach dom i ogród, uroda i zdrowie, odzież, dodatki, dla dzieci oraz sport .

 

- Jak co roku, już na kilka tygodni przed wyznaczonym terminem obserwujemy zwiększony ruch na stronie akcji i to nie tylko ze strony sprzedawców – mówi Krzysztof Bartnik, organizator Dnia Darmowej Dostawy oraz redaktor naczelny serwisu eKomercyjnie.pl – Klienci przeglądają listę sklepów, wybierają najlepszych sprzedawców i – co jest nowością w tym roku – mogą także skorzystać z kompleksowej wyszukiwarki produktów i znaleźć firmę, która oferuje dokładnie to, czego szukają. W serwisie Ceneo.pl 29 listopada wszystkie sklepy biorące udział w akcji będą oznaczone charakterystycznym czerwonym znaczkiem „Dziś Darmowa Dostawa". Dzięki temu klienci szybko i łatwo w jednym miejscu zweryfikują, do których ofert nie trzeba doliczać kosztów transportu. Na podstawie statystyk z ubiegłych edycji akcji biorące w niej udział sklepy mogą spodziewać się nawet 50 proc. wzrostu liczby zamówień.

 

- Sprzedaż w ostatni piątek listopada w poprzednich latach pokazuje, że duża grupa klientów Empiku rozpoczyna intensywne poszukiwania świątecznych prezentów właśnie od tego dnia. Już wtedy nasi klienci w sklepach stacjonarnych i w internecie mogą skorzystać z pełnej i kompleksowej oferty świątecznej, a w ramach Black Weekend (akcja promocyjna w Empiku i na empik.com nie ogranicza się do jednego dnia) mogą skompletować mikołajkowe i świąteczne prezenty znacznie taniej – mówi Ewa Szmidt-Belcarz, Prezes Empiku. W dniach 25-27 listopada tysiące produktów z oferty salonów Empik i sklepu internetowego empik.com będzie można kupić nawet z 50 proc. rabatem. Od poniedziałku 28 listopada oferty specjalne będą obowiązywać aż do 2 grudnia włącznie. - To już tradycja w empik.com, że „Cyfrowy Poniedziałek" nie trwa jeden dzień. Już od kilku lat przedłużamy promocje i umożliwiamy klientom spokojny wybór świątecznych prezentów właśnie w ramach Cyber Week – wyjaśnia Szymon Bujalski, Dyrektor empik.com.

 

Jak podaje platforma rabatowa RetailMeNot w ten przedłużony weekend zakupowy Polacy mogą wydać na zakupy internetowe niemal 470 mln zł, ponad 30 proc. więcej niż rok temu. Jak podaje firma akcje takie w całej Europie nabierają coraz większego znaczenia. Po Polsce, odnotowującej najwyższy wzrost obrotów wśród krajów europejskich, znalazły się Wielka Brytania z 20,7 proc. wzrostem, Niemcy z 18,3 proc., Holandia z 17,3 proc. oraz Francja z 16,3 proc. Potencjał tego weekendu dla polskiego e-commerce pokazuje również porównanie z obrotami e-handlu w innych krajach. Punktem odniesienia dla naszego rynku mogą być na przykład Włochy (obroty wyniosą tam 185 mln euro), Hiszpania (152 mln euro) czy Holandia (115 mln euro). Największe obroty zanotuje handel online w USA (7,6 mld euro), Wielkiej Brytanii (3,2 mld) oraz w Niemczech (1,1 mld euro).

 

W USA wydatki związane z sezonem świątecznym w listopadzie i grudniu wynoszą astronomiczne 655,8 mld dol. i w tym roku branżowa organizacja National Retail Federation spodziewa się ich wzrostu o 3,6 proc. Aż 15 proc. przypada na okres pomiędzy Czarnym Piątkiem, czyli świętem okazji w tradycyjnych sklepach a Cyfrowym Poniedziałkiem, kiedy z kolei zniżek udzielają e-sklepy.

W Polsce zwyczaje zostały połączone i już od piątku 25 listopada firmy handlowe zapowiadają niespotykane poza sezonem wyprzedażowym rabaty. Lidl obniża nawet o 70 proc. ceny wybranych artykułów przemysłowych, Tesco oferuje nie mniejsze zniżki, ale tylko dla posiadaczy kart swojego programu lojalnościowego ClubCard. Można wysnuć wniosek, że obydwa święta zakupowe największe możliwości upolowania okazji dają korzystającym z e-sklepów. Do akcji Dzień Darmowej Dostawy zgłosiło się już niemal 2,1 tys. e-sklepów, najwięcej w kategoriach dom i ogród, uroda i zdrowie, odzież, dodatki, dla dzieci oraz sport .

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu