fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Handel

Odzieżowe sklepy ożyły w maju

Fotolia
Pogoda zaczęła sprzyjać zakupom nowych kolekcji. Słabszy dolar daje nadzieję na lepsze wyniki w II półroczu.

Krajowe spółki odzieżowe notowane na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (stanowią liczne grono) rozpoczęły publikację danych o sprzedaży w sklepach i internecie w maju br.

Do zamknięcia tego wydania „Rzeczpospolitej" spośród największych firm rezultaty opublikowały LPP, właściciel m.in. marki Reserved, oraz obuwnicza Grupa CCC. Zgodnie z zapowiedziami menedżerów tych firm po słabym I kw., w którym gros przedsiębiorstw wykazało straty dużo większe niż przed rokiem, II kw. zapowiada się znacznie lepiej.

– Maj zniwelował słabe wyniki kwietnia i sprawił, że zarówno po LPP, jak i CCC można spodziewać się dobrego II kw. – ocenia Adrian Skłodowski, analityk DM PKO BP.

Pozytywnie zaskoczyło go CCC, a dane LPP za ubiegły miesiąc uważa zwyczajnie za dobre. Zdaniem Skłodowskiego na korzyść CCC przemawia fakt, że majowe przychody okazały się o 39 proc. wyższe niż rok temu, choć i wówczas także szybko rosły (w maju 2016 r. były o 40 proc. wyższe niż w maju 2015 r.).

– Dobrą wiadomością dla inwestorów jest poziom obrotów z e-commerce. Widać, że w całym roku można się spodziewać ponad 500 mln zł w tym kanale – mówi Skłodowski. Chodzi o wyniki spółki e-Obuwie, którą w maju sprzedała buty i akcesoria za 48 mln zł, o 130 proc. więcej niż rok temu, a w ciągu pierwszych pięciu miesięcy zanotowała 207 mln zł obrotów. W sumie CCC w tym czasie osiągnęło 1,47 mld zł przychodów, o 29 proc. więcej niż rok temu.

– Dane majowe LPP również są dobre, ale powiedziałbym, że „czegoś im brakuje": przychody były wyższe o 18 proc. rok do roku, ale w maju 2016 r. nie rosły zbyt dynamicznie (o 5 proc.). Marża brutto wykazana przez grupę 59 proc. jest lekko niższa od moich założeń – dodaje analityk DM PKO BP.

Konrad Księżopolski, analityk Haitong Banku, ocenia pozytywnie zarówno dane CCC, jak i LPP. – Maj to pierwszy miesiąc, pozwalający na analizę sprzedaży nowej kolekcji wiosna–lato LPP. Dynamika przychodów jest zdecydowanie silniejsza niż w poprzednich miesiącach. W połączeniu z marżą brutto wynoszącą 59 proc. daje podstawy do pozytywnej oceny. Wygląda na to, że kolekcja sprzedaje się dobrze za sprawą korzystniejszych warunków pogodowych – ocenił Księżopolski.

Skłodowski zwraca uwagę na kurs dolara (3,7 zł) niższy niż w I kw. br. (4,06 zł). To dobra wiadomość dla branży, która często płaci za sprowadzaną ze Wschodu odzież w tej walucie. Warunek jest jeden – kurs musi utrzymać się do sierpnia–września, gdy sieci sklepów będą płacić za kolekcje jesień–zima. – Jeśli w II połowie roku kurs dolara się utrzyma, LPP może przekroczyć prognozę dla marży brutto – uważa Skłodowski. Jak podtrzymał niedawno Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP, marża ta wynieść ma w br. 52–53 proc.

Dla firmy Wojas, która prowadzi sklepy z obuwiem i galanterią skórzaną, maj był słabszy niż przed rokiem. Obroty grupy spadły o 2,6 proc., do 19,4 mln zł. Od stycznia do maja wyniosły 85,2 mln zł, o 2,4 proc. mniej.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA