Sieci handlowe w czasie koronawirusa. Biedronka i Lidl wprowadzają specjalne środki

Ograniczenia liczby klientów w sklepach, rotacyjna praca, specjalne środki bezpieczeństwa dla pracowników. Sieci handlowe wykonują tytaniczną pracę w czasach pandemii.

Aktualizacja: 18.03.2020 15:51 Publikacja: 18.03.2020 11:19

Sieci handlowe w czasie koronawirusa. Biedronka i Lidl wprowadzają specjalne środki

Foto: Bloomberg

Sieci handlowe w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa wprowadzają specjalne rozwiązania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno klientom, jak i cichym bohaterom dnia codziennego w czasach pandemii, czyli sprzedawcom i dostawcom. Biedronka wydała specjalny komunikat prasowy, w którym podsumowała podejmowane przez siebie środki sukcesywnie wdrażane w sklepach w całym kraju.

Czytaj także: Niedziele handlowe 2020. W te niedziele będzie można zrobić zakupy w 2020 roku

- Wyjątkowa sytuacja wymaga wyjątkowych działań - podkreśla Biedronka w komunikacie prasowym.

W związku z Covid-19 sieć ogranicza godziny pracy sklepów. Biedronki będą otwarte w godzinach 8-20. Zmiana ta jest sukcesywnie wdrażana we wszystkich sklepach i do 23 marca wszystkie placówki sieci będą czynne w tych godzinach.

Sukcesywnie wdrażane będą także podajniki z płynem dezynfekującym do rąk dla klientów w strefie wejścia. Przy sklepowych kasach będą też nawilżane chusteczki biedronkowej marki Dada. W strefie kas, podobnie jak w innych sieciach handlowych, pojawią się oznaczenia ułatwiające zachowanie odległości 1 metra między klientami. Zachowanie odległości będzie tym łatwiejsze, że sklepy będą ograniczać liczbę obecnych w nim równocześnie klientów. Liczba zależna będzie od powierzchni sklepu (i to rozwiązanie spełnia postulat związkowców pracujących w handlu).

Sieć dba także o pracowników. Planowany jest montaż osłon z pleksi w strefie kas, a pracownicy dostaną jednorazowe maseczki i rękawiczki. Do tego wprowadzona zostaje praca rotacyjna – co oznacza, że pracownicy podzieleni zostali na grupy i pracują na zmiany. Dodatkową ochroną zostaną objęci pracownicy w wieku powyżej 60 lat – Biedronka pozwala im na skorzystanie ze zwolnienia ze świadczenia obowiązku pracy z zachowaniem wynagrodzenia. Pracownicy w tym wieku są w grupie podwyższonego ryzyka. Inne sieci oficjalnie nie potwierdzają, że wprowadziły takie rozwiązanie dla starszych pracowników.

Największy konkurent Biedronki, Lidl, w specjalnym oświadczeniu przesłanym redakcji „Rzeczpospolitej”, podkreśla, że „reaguje na bieżąco”. W placówkach sieci czasowo mogą być wprowadzane ograniczenia liczby klientów, w zależności od potrzeb – obecnie zazwyczaj po prostu nie ma takiej potrzeby, bo Polacy generalnie posłuchali apeli o siedzenie w domach.

Sieć zapewniła wszystkim swoim pracownikom dostęp do preparatów odkażających. W sklepach wprowadzane będą sukcesywnie osłony z pleksi zapewniające większe bezpieczeństwo kasjerom. Podobnie jak we wszystkich sieciach w strefie kas pojawią się dla klientów linie ułatwiające zachowanie bezpiecznego odstępu. Sieć nie wprowadza zmian w godzinach funkcjonowania sklepów czy zmian w promocjach. Nieprzerwanie dostępny jest też internetowy sklep Lidla z artykułami przemysłowymi.

Lidl nie zdradza szczegółów organizacji pracy. Ale dla swoich pracowników w sklepach ma tylko ciepłe słowa.

- Chcielibyśmy także podkreślić, że bardzo cenimy ich zaangażowanie i dziękujemy im za postawę w aktualnej sytuacji. Dzięki temu nasze sklepy są nieprzerwanie otwarte dla klientów – mówiła „Rzeczpospolitej” Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska.

Rozwiązania ułatwiające zachowanie odległości między klientami przy kasach oraz osłony z pleksi (lub innych materiałów) sukcesywnie wdrażają w zasadzie wszystkie sieci handlowe. We wszystkich sieciach słychać też lub widać komunikaty zachęcające do płatności bezgotówkowych. Regularnie odkażane są też koszyki i wózki, a nawet taśmy kasowe czy terminale płatnicze.

Ze specjalnych działań – polski Carrefour wstrzymał na czas pandemii możliwość zakupu produktów na wagę do opakowań własnych, jak i możliwość zakupu kawy do własnego kubka w bistro. Z kolei Netto w trosce o zdrowie pracowników i klientów przestało brać pod uwagę zwolnienia chorobowe przy ustalaniu premii frekwencyjnej.

Sieci handlowe w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa wprowadzają specjalne rozwiązania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno klientom, jak i cichym bohaterom dnia codziennego w czasach pandemii, czyli sprzedawcom i dostawcom. Biedronka wydała specjalny komunikat prasowy, w którym podsumowała podejmowane przez siebie środki sukcesywnie wdrażane w sklepach w całym kraju.

Czytaj także: Niedziele handlowe 2020. W te niedziele będzie można zrobić zakupy w 2020 roku

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji