fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Gospodarka

Wzrost cen zagrożeniem dla rozliczeń pomocy UE

Adobe Stock
Do końca 2018 r. CUPT przyznało na inwestycje transportowe 65,4 mld zł z dostępnych blisko 84 mld zł dofinansowania z funduszy UE na lata 2014–2020.

Do końca 2019 roku ma być rozdysponowane 93 proc. unijnego dofinansowania, jakie na inwestycje transportowe dostępne jest w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko (POIiŚ) na lata 2014–2020". Jak poinformował w środę Przemysław Gorol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), do końca grudnia zaplanowano podpisanie 51 umów, w tym 16 dotyczących sektorów drogowego i lotniczego, 16 w branży kolejowej, 18 związanych z gospodarką morską i transportem intermodalnym oraz 1 w segmencie niskoemisyjnego transportu miejskiego.

Już prawie połowa

– W wydatkowaniu środków zbliżamy się do magicznych 50 procent. Chcielibyśmy dojść do 47 proc. zatwierdzonych płatności do końca 2019 r. – poinformował Gorol na spotkaniu z dziennikarzami. Jak stwierdził, te plany wyprzedzają cele na poziomie krajowym.

W końcu 2018 r. alokacja sięgnęła 78 proc. To oznacza, że z dostępnych prawie 84 mld zł na inwestycje przyznano 65,4 mld zł. Kwota już przekazana inwestorom wyniosła 28,5 mld zł. Do wykorzystania pozostało jeszcze 18,4 mld zł.

POIiŚ jest najważniejszym źródłem unijnego wsparcia dla realizowanych w Polsce inwestycji w sektorze transportu.

Wsparcie dla kolei

Pieniądze z UE dofinansowują także projekty transportowe z programu „Polska wschodnia" oraz instrumentu finansowego „Łącząc Europę" (Connecting Facility – CEF). W tym pierwszym, gdzie do rozdysponowania jest 1,7 mld zł na inwestycje kolejowe, przyznano już 1,6 mld zł, a 0,5 mld zł zostało rozliczonych (29 proc.). Według Gorola do końca obecnego roku udział rozliczonych środków w programie „Polska wschodnia" miałby się zwiększyć prawie dwukrotnie, do 57 proc. Natomiast w programie CEF zawartych zostało 29 umów (GA – Grant Agreement) o wartości 4,12 mld euro, z tego najwięcej – 19 umów – w sektorze kolejowym (obejmujących 74 proc. środków dostępnych dla kolei)

Szef CUPT przyznał, że największym zagrożeniem dla rozliczenia unijnego dofinansowania inwestycji realizowanych w obecnej perspektywie jest sytuacja na rynku budowlanym i gwałtowny wzrost cen.

Taka waloryzacja lepsza niż żadna

Zaznaczył, że działania głównych inwestorów, tj. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskich Linii Kolejowych, nieco zmniejszają ryzyko. Chodzi o waloryzację kontraktów, choć została ona ograniczona do nowych umów, które dopiero będą podpisywane. – Ważne, że propozycja jest na stole. Lepszy jest taki mechanizm waloryzacyjny niż żaden – powiedział Gorol.

Do głównych celów CUPT na 2019 r. ma należeć m.in. wspieranie tzw. planów zrównoważenia mobilności miejskiej, realizacja Krajowego Modelu Transportowego i wspieranie działań nadzoru budowlanego.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA