Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Dyrektor KIS) 28 sierpnia 2017 r. wydał interpretację indywidualną (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.201. 2017.2.TK) dotyczącą prawa gminy do odliczenia VAT w związku z planowaną inwestycją polegającą na termomodernizacji budynku Powiatowego Urzędu Pracy. Interpretacja została wydana na wniosek gminy, która uzyskała dofinansowanie na projekt pn. „Termomodernizacja budynku Powiatowego Urzędu Pracy". Projekt ma zostać zrealizowany do 29 grudnia 2017 r. i polega na przeprowadzeniu prac związanych z modernizacją budynku Urzędu Pracy, obejmujących m.in. rozbudowę węzła cieplnego, modernizację instalacji c.o. i c.w.u., budowę klimatyzacji, wymianę oświetlenia a także budowę szybu windowego i montaż windy.
Budynek będący przedmiotem prac w ramach projektu wraz z gruntem, na którym się znajduje jest własnością gminy, przy czym został przekazany w odpłatny trwały zarząd Powiatowemu Urzędowi Pracy z przeznaczeniem na prowadzenie działalności statutowej tego urzędu. Gmina zaznaczyła, że Powiatowy Urząd Pracy działa jako jednostka budżetowa gminy. Zamierzeniem gminy jest aby po realizacji projektu w budynku w dalszym ciągu funkcjonował i jednocześnie zarządzał nim Powiatowy Urząd Pracy. Ponadto w budynku miałyby się znaleźć także Miejska Biblioteka Publiczna oraz jednostka organizacyjna wykonująca zadania z zakresu zarządu drogami.
Wobec tak przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, gmina zadała pytanie, czy w trakcie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu nie ma i nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu. Przedstawiając własne stanowisko gmina ograniczyła się jedynie do stwierdzenia, że na etapie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia VAT.
Stanowisko gminy potwierdził dyrektor KIS, uznając je w pełni za prawidłowe. Uzasadniając swoje stanowisko organ podkreślił, że aby możliwe było skorzystanie z prawa do odliczenia VAT w związku z nabywanymi towarami i usługami, kluczowe jest uznanie danego podmiotu za podatnika VAT działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W tym kontekście dyrektor KIS przytoczył art. 15 ust. 2 i ust. 6 ustawy o VAT, z których wynika, że jednostki samorządu terytorialnego mogą być uznane za podatników VAT jedynie w zakresie czynności, które nie są realizowane w ramach władztwa publicznoprawnego i mają charakter cywilnoprawny. Organ wskazał jednocześnie, że zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą zadania z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Odnosząc powyższe do przedstawionej przez gminę sytuacji, dyrektor KIS wskazał, że oddanie przedmiotowego budynku w trwały zarząd Powiatowemu Urzędowi Pracy na mocy decyzji prezydenta miasta stanowiło czynność z zakresu gospodarowania mieniem samorządowym, należącą do katalogu zadań własnych gminy. Organ podkreślił, że czynność ta nie ma charakteru cywilnoprawnego, wobec czego nie podlega opodatkowaniu VAT w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.