fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Finanse

Zacieśnienie współpracy polsko-japońskiej

Polska delegacja na targach CEATEC 2018
materiały prasowe
Obserwujemy stabilny wzrost zainteresowania firm japońskich współpracą z partnerami polskimi.

Japońska Organizacja Handlu Zagranicznego (JETRO) jest instytucją powołaną przez rząd w celu promocji współpracy gospodarczej między Japonią i resztą świata. Sieć biur JETRO obejmuje 46 regionalnych placówek w Japonii oraz 74 biura w 54 krajach. Zadaniem przedstawicielstwa JETRO w Warszawie jest wspieranie japońskiego handlu z Polską, polskich inwestycji w Japonii, a także japońskich inwestycji w Polsce.

JETRO prowadzi działalność od 1958 r., w tym biuro w Warszawie od 1975 r. Przez cały ten czas przyglądamy się zmianom w gospodarce światowej, w tym polskiej. W ostatnich latach obserwujemy pozytywną dynamikę rozwoju gospodarczego w Polsce oraz stabilny wzrost zainteresowania firm japońskich współpracą z partnerami polskimi.

Nasze biuro stara się odpowiadać na aktualne potrzeby rynkowe, wspierać współpracę przemysłową oraz zapewniać przepływ informacji gospodarczej między obydwoma krajami. Jednym z prężnie rozwijających się kierunków inwestycyjnych w Polsce jest sektor IT. W październiku ub.r. zorganizowaliśmy misję wyjazdową dla firm z branży IoT. Polscy dostawcy rozwiązań IT mieli okazję wziąć udział w wydarzeniach networkingowych m.in. z japońskim gigantem telekomunikacyjnym NTT Data w Tokio oraz poznać przedstawicieli wielu innych firm podczas targów nowoczesnych technologii CEATEC.

Z okazji najważniejszych targów inżynieryjnych na obszarze CEE – MSV Brno zaprosiliśmy do Polski, Węgier i Czech delegację z Japonii. Przedstawiciele takich firm, jak Hitachi Europe, Mitsubishi Electric, Toshiba Electric, IIJ Europe, Okuma Europe, Yamazaki Europe mieli okazję lepiej poznać rynek samochodowy i trendy automatyzacji w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce.

W tym roku (11–14 marca) na zaproszenie JETRO delegacja japońskich firm ponownie odwiedziła Czechy, Węgry i Polskę, szukając nowych partnerów i możliwości biznesowych w dziedzinie innowacji cyfrowej. 14 marca we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii postaraliśmy się przybliżyć delegatom z Japonii obraz Digital Industry w Polsce. Polska szczyci się wysokim poziomem kwalifikacji pracowników z branż o charakterze technicznym, czego potwierdzeniem może być umieszczenie w Warszawie kampusu Google. W najbliższych latach planujemy kolejne edycje programów inwestycyjnych w sektorze IT.

JETRO wspiera zarówno japońskie firmy za granicą, jak i firmy zagraniczne, które rozważają rozwój biznesu w Japonii. Potencjalnym inwestorom oferujemy bliskie wsparcie od najwcześniejszych etapów inwestycji. Japonia jest krajem przyjaznym do życia i prowadzenia biznesu, oferującym liczne możliwości dla bezpiecznego rozwoju swojego produktu i jego innowacyjności. Jest to jeden z największych i najbardziej rentownych rynków na świecie. Jako wiodąca japońska organizacja zajmująca się promocją bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) JETRO udzieliło już wsparcia ponad 16 tys. zagranicznych przedsiębiorstw, w tym polskim. Za przykłady sukcesu polskich firm wspieranych przez JETRO w Japonii można uznać powstanie w 2016 r. bezpośredniego połączenia lotniczego Warszawa–Tokio, realizowanego przez LOT, lub przyłączenie się w 2019 r. firmy Comarch do tworzenia ekosystemu IoT dla przedsiębiorstw w Japonii.

Warto wspomnieć o wchodzącej w życie umowie o partnerstwie gospodarczym i wolnym handlu między UE a Japonią (FTA-EPA). Podpisana w lipcu ub.r. umowa zdecydowanie ułatwi wymianę handlową: cła mają zostać obniżone lub zniesione, planowane jest stworzenie wzajemnie honorowanych standardów i certyfikacji towarów eksportowych. Wobec tych pozytywnych zmian otoczenia instytucjonalnego handlu między Unią a Japonią możemy oczekiwać, że japońskie firmy będą coraz częściej zwracać się w kierunku Polski w poszukiwaniu partnerów.

- Julia Poiata

Opinia

Mikihiko Shimizu dyrektor generalny przedstawicielstwa JETRO w Warszawie



Ważną częścią wymiany gospodarczej między Japonią a resztą świata jest także import i eksport regionalnych wyrobów spożywczych. Japońska żywność, w tym popularna na świecie japońska sake, coraz śmielej wkracza na półki polskich sklepów. W październiku 2018 r. wartość eksportu sake z Japonii do Polski przewyższyła kwotę za cały rok 2017. Biorąc to pod uwagę, we wrześniu 2018 r. we współpracy z Japońskim Stowarzyszeniem Producentów Sake i Ambasadą Japonii zorganizowaliśmy wydarzenie, podczas którego Polscy dystrybutorzy i przedstawiciele gastronomii mieli okazję poznać sake z dziesięciu znanych japońskich browarów po raz pierwszy prezentujących swą ofertę w Polsce. Na początku lutego br. szefowie restauracji japońskich w Warszawie: Alon Than (Izumi Sushi), Marek Popławski (Buri Sushi) oraz Marek Krasieńko (dyrektor handlowy Kuchni Świata), wzięli udział w programie „Poznaj smaki sake północnych regionów Japonii" organizowanym przez JETRO. Prężnie działający w Polsce importerzy i dystrybutorzy żywności japońskiej, jak Kuchnie Świata, Kokoro Smaki Japonii czy World of Asia, notują ciągle rosnącą sprzedaż i zainteresowanie oryginalnym ryżem, warzywami czy owocami morza. Po wprowadzeniu nowych zasad partnerstwa gospodarczego między Polską a Japonią jako JETRO mamy nadzieję przyczynić się do jeszcze większego rozwoju handlu i inwestycji między naszymi krajami.

Materiał powstał we współpracy z Japońską Organizacją Handlu Zagranicznego (JETRO)

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA