Reklama
Rozwiń
Reklama

Firmy nie zarażają się nawzajem

Zarówno liczba, jak i wartość opóźnień w płatnościach między firmami wyraźnie w tym roku wzrosła. Zmalała jednak wartość należności straconych.

Publikacja: 25.11.2020 19:02

Firmy nie zarażają się nawzajem

Foto: Adobe Stock

Tak wynika z Barometru Praktyk Płatniczych, dorocznego raportu bazującego na ankiecie wśród przedsiębiorstw publikowanego przez Atradius, ubezpieczyciela należności. W porównaniu do ubiegłego roku, liczba przeterminowanych faktur zwiększyła się o 76 proc., a ich wartość o 44 proc. – Polska nie wyróżnia się pod tym względem na tle sąsiadów. Średnio w regionie wzrost wartości przeterminowanych faktur wzrósł o 45 proc. – powiedział „Rz” Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius w Polsce. Co ciekawe, w parze ze wzrostem liczby i wartości przeterminowanych płatności idzie spadek należności nieściągalnych (spisanych na straty). – W tym roku firmy 6 proc. faktur uznały za nieściągalne, a rok temu 10 proc. – podał Szczepankowski. Jak podkreślił, do tego samego wniosku prowadzą dane Atradiusa dotyczące napływu wniosków o wypłatę odszkodowania za nieopłacone faktury. Badania Atradiusa sugerują, że spadek wartości przeterminowanych faktur to częściowo efekt większej determinacji dotkniętych kryzysem firm, aby odzyskiwać wszelkie należności. W ocenie Szczepankowskiego, na tzw. moralność płatniczą firm pozytywnie wpłynęły jednak przede wszystkim rządowe tarcze antykryzysowe. Po pierwsze, aby otrzymać pomoc firmy musiały pokazać, że uczciwie traktują swoich kontrahentów. Po drugie, ta pomoc dostarczyła im płynności, które pozwoliły regulować płatności. O tym, że firmy nie mają dziś problemów z płynnością, choć pandemia wyraźnie zmniejszyła ich przychody, świadczy m.in. lawinowy wzrost wartości ich depozytów. Według wtorkowych danych NBP, w październiku na rachunkach bieżących przedsiębiorstw niefinansowych było 315,5 mld zł, o 94 mld zł więcej niż w lutym. Z Barometru Praktyk Płatniczych wynika również, że firmy w czasie pandemii chętniej udzielają swoim kontrahentom kredytu kupieckiego. Ankietowane przedsiębiorstwa podały, że korzystają z niego w 55 proc. transakcji B2B, w porównaniu do 49 proc. rok temu.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Finanse
140 mld euro dla Ukrainy. Rosyjskie pieniądze nie poleżą spokojnie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Finanse
Zbliża się decyzja o upadłości Cinkciarza. Spółka chciała mieć proces w USA
Finanse
Złoto już po 4000 dolarów za uncję
Finanse
Świat finansów musi odpowiedzieć na globalne wyzwania
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama