W październiku 2019 r. firmy pożyczkowe współpracujące z Biurem Informacji Kredytowej udzieliły 231,6 tys. pożyczek na 555 mln zł. Oznacza to odpowiednio spadek o 3,6 proc. i o 12,6 proc. Liczba sprzedanych pożyczek spadła, dodatkowo zmniejszyła się średnia wartość pożyczki wyniosła 2,40 tys. zł i była niższa niż rok temu o 9,3 proc. 

Narastająco od początku roku firmy pożyczkowe udzieliły 2,263 mln pożyczek, czyli o 0,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Kwota spadła o 3,5 proc., do 5,71 mld zł.

Struktura sprzedaży jest stabilna. Przez dziesięć miesięcy 39 proc. wartości udzielonych pożyczek było na kwoty powyżej 5 000 zł. W ujęciu liczbowym stanowiły one jednak tylko 11 proc. sprzedaży w okresie styczeń – październik 2019 r. W sprzedaży w ujęciu liczbowym dominują pożyczki do kwoty 1 tys. zł, które stanowią 38 proc. liczby udzielonego w tym okresie finansowania. W ujęciu wartościowym pożyczki udzielone na kwoty poniżej 1 000 zł miały 9 proc. udział w sprzedaży. Dodatnia dynamika liczby udzielanych pożyczek dotyczyła dwóch przedziałów pożyczek: dla niskokwotowych (< 1 tys. zł) wynosiła (+4,4 proc.) i dla przedziału 2-3 tys. zł (+5,0 proc.). 

W ujęciu wartościowym dodatnia dynamika dotyczyła również pożyczek z tych dwóch przedziałów kwotowych i odpowiednio wynosiła (+4,1 proc.) i (+5,7 proc.). Najwyższą ujemną dynamikę w ujęciu liczbowym oraz wartościowym w okresie dziesięciu pierwszych miesięcy 2019 r. w porównaniu do analogicznego okresu z poprzedniego roku odnotowały pożyczki z przedziału kwotowego 3 do 5 tys. zł odpowiednio: (-6,9 proc.) oraz (-7,6 proc.). 

Już w poprzednich miesiącach firmy pożyczkowe notowały spadki sprzedaży. Ich słabość kontrastuje z dużymi wzrostami sprzedaży kredytów konsumpcyjnych w bankach (rosną po około 6 proc. w ujęciu liczbowym i nawet do 15 proc. wartościowym). Na słabość firm pożyczkowych ma wpływ szereg czynników, m.in. gorszy ich dostęp do finansowania, w szczególności w obliczu problemów spowodowanych kryzysem na rynku obligacji korporacyjnych oraz niepewności regulacyjnej (prace nad nowelizacją tzw. ustawy antylichwiarskiej), skutkującej trudnościami w uzyskaniu finansowania w innych kanałach. Nie bez znaczenia dla dynamiki sprzedaży pozostaje również zwiększenie skali transferów socjalnych, skutkujące obniżeniem popytu na pożyczki.