Kobiety nie mogą realizować marzeń

Po sukcesie w Cannes „Niewidoczne życie sióstr Gusmao" to brazylijski kandydat do Oscara. U nas już w kinach.

Aktualizacja: 14.11.2019 21:13 Publikacja: 14.11.2019 18:35

Kobiety nie mogą realizować marzeń

Foto: Materiały Prasowe

Reżyser Kaim Ainouz cofa się do lat 50. XX wieku. Portretuje dwie siostry, piękne młode dziewczyny, które łączy niezwykła więź i pragnienia w ich kraju będące dla kobiet jedynie mrzonką.

Euridice chce zostać pianistką, studiować w Wiedniu. Ma talent i wrażliwość. Guida marzy o miłości – zmysłowej, szalonej. Ucieknie z domu z greckim marynarzem. Ale poryw namiętności okaże się błędem. Wróci do rodzinnego domu w ciąży, która dla ojca oznacza hańbę. Nie obroni jej matka. Ojciec wciśnie garść banknotów oraz poinformuje, że Euridice jest w Wiedniu. Odtąd Guida będzie pisać do siostry listy i wysyłać je do rodziców z nadzieją, że prześlą je Euridice do Europy.

Ten film pokazuje świat, w którym nie ma miejsca na marzenia kobiet. Guida nie przeżyje pięknej miłości, Euridice nie zostanie pianistką. Je j los to ślub z przeciętniakiem, kolejne ciąże i tęsknota za muzyką, za siostrą, która była jej najbliższa.

Ainouz naszkicował portret dwóch kobiet, które choć oddalone o kilka przecznic Rio de Janeiro, nigdy już się nie spotkały. Euridice żyła w przekonaniu, że Guida robi karierę w Europie. Guida uznała, że Euridice zniknęła z mężczyzną. Listy do siostry przez lata pisane przez Guidę nie trafiły do adresatki.

Życie kobiet jakoś się ułożyło. Anouiz pięknie szkicuje relację Guidy ze starą prostytutką, która przygarnia dziewczynę z synkiem pod swój dach. Reżyser skacze w czasie, aż na ekranie pojawia się otoczona wnukami Euridice-staruszka z siwymi włosami i początkami demencji.

To film pełen wrażliwości. Już wcześniej w „Madame Sata" i „Futuro Beach" ten reżyser udowodnił, że potrafi opowiadać intymne historie. A jednocześnie poprzez zachowania i losy swoich bohaterów pokazuje brazylijskie społeczeństwo z jego patriarchalną strukturą, instrumentalnym traktowaniem kobiet, kodeksem moralnym, w którym źle pojmowany „honor" rodziny jest ważniejszy niż jej solidarność.

Jest tu również siła kobiet walczących o resztki złudzeń. Euridice na chwilę rozkwitnie, gdy po latach, w czasie przesłuchania do konserwatorium, zagra etiudę Chopina. Tylko co z tego?

Ciekawe kreacje tworzą Carol Duarte i Julia Stockler, a w ostatnich scenach, jako stara Euridice, pojawia się legenda brazylijskiego kina, bohaterka „Dworca nadziei" 90-letnia Fernanda Montenegro. I jest promyk nadziei, bo rozdzielone przez życie siostry nigdy o sobie nie zapomniały.

Reżyser Kaim Ainouz cofa się do lat 50. XX wieku. Portretuje dwie siostry, piękne młode dziewczyny, które łączy niezwykła więź i pragnienia w ich kraju będące dla kobiet jedynie mrzonką.

Euridice chce zostać pianistką, studiować w Wiedniu. Ma talent i wrażliwość. Guida marzy o miłości – zmysłowej, szalonej. Ucieknie z domu z greckim marynarzem. Ale poryw namiętności okaże się błędem. Wróci do rodzinnego domu w ciąży, która dla ojca oznacza hańbę. Nie obroni jej matka. Ojciec wciśnie garść banknotów oraz poinformuje, że Euridice jest w Wiedniu. Odtąd Guida będzie pisać do siostry listy i wysyłać je do rodziców z nadzieją, że prześlą je Euridice do Europy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Rekomendacje filmowe na weekend: Kino oparte na faktach
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Film
„Back To Black” wybiela mrok życia Amy Winehouse
Film
Rosja prześladuje jak za Stalina, a Moskwa płonie w „Mistrzu i Małgorzacie”
Film
17. Mastercard OFF CAMERA: Nominacje – Najlepsza Aktorka, Aktor i Mastercard Rising Star
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Film
Zbrojmistrzyni w filmie "Rust" skazana na 18 miesięcy więzienia