Rok 1920 oglądany przez gogle VR

Na setną rocznicę wojny polsko-bolszewickiej powstaje fabularna „Wiktoria 1920" w najnowszej technologii Cinematic VR – 360 stopni 3D.

Publikacja: 29.07.2020 17:43

Szymon Mysłakowski w roli ułana Witolda Brończaka

Szymon Mysłakowski w roli ułana Witolda Brończaka

Foto: materiały prasowe, Cezary Pomykało

– Film odwołuje się do akcji polskiego wywiadu i zakłócania komunikacji bolszewików podczas Bitwy Warszawskiej 15 sierpnia 1920 roku. Pokazujemy zwiadowców i sceny walki, a zwłaszcza, jak poprzez dobrą organizację wojsk polskich i spryt udało się zatrzymać bolszewików – mówi „Rzeczpospolitej" Jan Kowalski, dyrektor Biura Programu „Niepodległa".

O szczegółach działań wywiadowczych można dowiedzieć się więcej na uruchomionym w ubiegłym tygodniu serwisie internetowym www.bitwa1920.gov.pl, a stworzonym przez Polskie Radio i Biuro Programu „Niepodległa". Podczas 36 godzin bitwy o Warszawę polski wywiad nie tylko odczytywał depesze przeciwnika, ale też zagłuszał jego komunikację radiową, nadając na tych samych falach.

Akcja półgodzinnego filmu „Wiktoria 1920" rozgrywa się w sierpniu 1920 roku. Polskie wojska cofają się pod naporem armii bolszewickiej. Wszyscy zdają sobie sprawę, że nieuchronnie zbliża się ostateczne starcie. Najważniejsze zadanie to obronić Warszawę i nie pozwolić Rosjanom wkroczyć do miasta.

Bohaterami filmu jest grupa młodych ludzi wrzucona w wir historii. Róża Klekotko wciela się w agentkę wywiadu Polę Lewicką, Patryk Szwichtenberg – w pilota Wojska Polskiego Meriana C. Coopera, Szymon Mysłakowski – w ułana Witolda Brończaka, a Dariusz Pieróg zagra Janka Węgielskiego, studenta, który zaciągnął się do wojska. Uczestniczą oni w przekazaniu tajemniczego meldunku do biura szyfrów w warszawskiej Cytadeli. Ruszają w pełną przygód podróż w stronę Warszawy, uciekając przed bolszewikami i biorąc udział w walkach.

A główną rolę kuriera przenoszącego meldunek polskiego wywiadu obejmie sam widz, trafiający w środek akcji dzięki technologii wirtualnej rzeczywistości. Film będzie się oglądać w specjalnych goglach VR, przenoszących widza w rzeczywistość planu filmowego dookoła nas. Ale można też będzie zobaczyć go przy pomocy gogli cardboard, do których wkłada się smartfon i dzięki specjalnemu układowi luster uzyskuje się podobny efekt. – „Wiktoria 1920" to drugi film fabularny w Polsce w technologii 360 stopni. Pierwszym była „Kartka z powstania" reżyserowana także przez Tomasza Dobosza – przypomina dyrektor Jan Kowalski.

Operator Mariusz Laszuk zdradza „Rz", że film w technologii 360 stopni kręci się zupełnie inaczej niż tradycyjny. Niejednokrotnie trzeba synchronizować 14 grających jednocześnie dookoła kamer (z których jedną zespół zbudował w pełni autorsko). Nowoczesna technologia wymaga innego aktorstwa, choreografii ruchów, operowania dużymi scenami. Tworzy wiele trudności, ale daje nowe możliwości, jak nagranie szarży konnej, widzianej oczami uczestniczącego w niej żołnierza. Sceny zbiorowe w tym filmie nie były komputerowo animowane, lecz kręcone są na planie z udziałem kilkudziesięciu rekonstruktorów.

Film powstaje w koprodukcji Biura Programu „Niepodległa" i Narodowego Centrum Kultury. Premiera – 12 sierpnia, do oglądania na laptopach, tabletach i smartfonach. W miarę zdejmowania obostrzeń epidemiologicznych Biuro Programu „Niepodległa" planuje w różnych miejscowościach w Polsce pokazy stacjonarne do oglądania filmu w specjalnych goglach. Ma to być część programu „Wirtualny Teatr Historii" .

– Film odwołuje się do akcji polskiego wywiadu i zakłócania komunikacji bolszewików podczas Bitwy Warszawskiej 15 sierpnia 1920 roku. Pokazujemy zwiadowców i sceny walki, a zwłaszcza, jak poprzez dobrą organizację wojsk polskich i spryt udało się zatrzymać bolszewików – mówi „Rzeczpospolitej" Jan Kowalski, dyrektor Biura Programu „Niepodległa".

O szczegółach działań wywiadowczych można dowiedzieć się więcej na uruchomionym w ubiegłym tygodniu serwisie internetowym www.bitwa1920.gov.pl, a stworzonym przez Polskie Radio i Biuro Programu „Niepodległa". Podczas 36 godzin bitwy o Warszawę polski wywiad nie tylko odczytywał depesze przeciwnika, ale też zagłuszał jego komunikację radiową, nadając na tych samych falach.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
„Back To Black” wybiela mrok życia Amy Winehouse
Film
Rosja prześladuje jak za Stalina, a Moskwa płonie w „Mistrzu i Małgorzacie”
Film
17. Mastercard OFF CAMERA: Nominacje – Najlepsza Aktorka, Aktor i Mastercard Rising Star
Film
Zbrojmistrzyni w filmie "Rust" skazana na 18 miesięcy więzienia
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Film
„Perfect Days” i "Anselm" w kinach. Wim Wenders uczy nas spokoju