Nowe rynki, trendy i perspektywy

Rozbudowa potencjału portów morskich pociągnie za sobą poważne zwiększenie możliwości logistycznych zaplecza.

Publikacja: 22.10.2020 20:00

Zespół portów Szczecin-Świnoujście wzmocni swoją pozycję na żeglugowej mapie. – Poszerzeniem oferty przeładunkowej obu portów będzie budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu oraz rozbudowa terminalu LNG – wyjaśnia rzeczniczka zespołu portów Szczecin-Świnoujście Monika Woźniak-Lewandowska.

Po pierwszym kwartale Port Gdańsk znalazł się na drugim miejscu w rankingu portów morskich na Bałtyku. – Nie zwalniamy tempa, jeżeli chodzi o inwestycje. Plany portu nadal są bardzo ambitne. Mamy bardzo duży program inwestycyjny, który został już uruchomiony. Na terenie portu inwestycje sięgają obecnie 3,5 mld złotych. Za chwilę będziemy ogłaszać kolejne. Koronawirus nie przekreśla naszych planów i nie zmienia naszego podejścia do tego, jak port będzie dalej się rozwijał. Traktujemy obecną sytuację jako anomalię, z którą bardzo szybko się uporamy i dalej będziemy wykorzystywać nasze położenie geograficzne oraz budowaną obecnie infrastrukturę do zwiększania znaczenia Portu Gdańsk na mapie Europy – zaznacza rzeczniczka prasowa Portu Gdańsk Anna Drozd.

Do końca roku Port Gdynia wybierze inwestora do budowy Portu Zewnętrznego. Inwestycja wartości 4 mld zł będzie prowadzona w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. – Bardziej interesujący jest inwestor branżowy, który przyniesie także ładunki, choć zainteresowanie banków oraz instytucji finansowych jest duże – przyznaje prezes Portu Gdynia Adam Meller. Dodaje, że rozpatrywane są podmioty m.in. z Dalekiego i Bliskiego Wschodu. Doradcami w wyborze są EY, Wyg International i kancelaria DZP.

Port Zewnętrzny to wychodzący 2 km w morze pirs, na którym zmieści się terminal kontenerowy o zdolności przeładunkowej 2,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) oraz terminal służący prefabrykacji morskich wiatraków energetycznych.

Nowy port będzie w stanie obsłużyć największe statki, o długości blisko pół kilometra i zanurzeniu do 16 m. – Docelowo chcemy bezpośrednich połączeń, nie tylko dowozowych. Inaczej nie będziemy w stanie konkurować z portami Europy Północnej – tłumaczy prezes Portu Gdynia. Do trzech terminali kontenerowych portu zawijają wyłącznie jednostki dowozowe z portów Morza Północnego.

Inwestycje portowe w Gdańsku i w Gdyni, modernizacja dostępu kolejowego do portów oraz rozwój infrastruktury drogowej korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk spowodują wzrost znaczenia logistyki morskiej regionu.

Gruntowna przebudowa infrastruktury kolejowej realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe o wartości ponad 2,6 mld zł umożliwi portom odprawę cięższych i dłuższych pociągów. – Dla deweloperów i najemców magazynów projekty portowe są szansą na dynamiczny rozwój – przekonuje dyrektor Regionu Pomorskiego firmy Cresa Polska Michał Rafałowicz.

Dyrektor dostrzega wzmożone zainteresowanie budową infrastruktury magazynowo-logistycznej w Trójmieście. Magazyny są wznoszone przez największych deweloperów: Panattoni, 7R czy Goodman. Dodatkowo władze portów realizują własne inwestycje magazynowo-składowe.

- Artykuł powstał w ramach dodatku promocyjno-informacyjnego Transport i Biznes.

Zespół portów Szczecin-Świnoujście wzmocni swoją pozycję na żeglugowej mapie. – Poszerzeniem oferty przeładunkowej obu portów będzie budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu oraz rozbudowa terminalu LNG – wyjaśnia rzeczniczka zespołu portów Szczecin-Świnoujście Monika Woźniak-Lewandowska.

Po pierwszym kwartale Port Gdańsk znalazł się na drugim miejscu w rankingu portów morskich na Bałtyku. – Nie zwalniamy tempa, jeżeli chodzi o inwestycje. Plany portu nadal są bardzo ambitne. Mamy bardzo duży program inwestycyjny, który został już uruchomiony. Na terenie portu inwestycje sięgają obecnie 3,5 mld złotych. Za chwilę będziemy ogłaszać kolejne. Koronawirus nie przekreśla naszych planów i nie zmienia naszego podejścia do tego, jak port będzie dalej się rozwijał. Traktujemy obecną sytuację jako anomalię, z którą bardzo szybko się uporamy i dalej będziemy wykorzystywać nasze położenie geograficzne oraz budowaną obecnie infrastrukturę do zwiększania znaczenia Portu Gdańsk na mapie Europy – zaznacza rzeczniczka prasowa Portu Gdańsk Anna Drozd.

Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko