Pracodawcy stanęli na wysokości zadania

Prawie 80 proc. firm podjęło działania w dobie pandemii, by zminimalizować ryzyko zakażenia wirusem Covid-19 wśród personelu oraz klientów. Blisko połowa pracowników dobrze ocenia rozwiązania wprowadzone przez swoich szefów – wynika z najnowszego badania Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Koronawirus – opinie Polaków i ocena działań pracodawców".

Publikacja: 17.07.2020 09:00

Pracodawcy stanęli na wysokości zadania

Foto: AdobeStock

Z raportu wynika, że w pierwszym okresie trwania pandemii, pracodawcy skupili się przede wszystkim na zapewnieniu bezpieczeństwa pracowników. Zakupili środki ochronne, zmienili organizację pracy, wprowadzając m.in. pracę zdalną. Aż 26 proc. przedsiębiorstw zaoferowało także pomoc pracownikom w opiece nad dziećmi, podczas gdy rodzice są w pracy.

Odpowiedzialny biznes w dobie pandemii.
Dodatek promocyjno-informacyjny

Niektóre przedsiębiorstwa zapewniają również wsparcie psychologiczne dla osób potrzebujących (6 proc.), a nawet pomoc w zakupach (konsjerż). Przepytane firmy, którym spadły obroty, wysyłały pracowników na urlopy (21 proc.), na urlopy bezpłatne (12 proc.) i ograniczały wynagrodzenia. W znacznie mniejszym stopniu zwalniały.

– Pandemia koronawirusa stała się prawdziwym testem szybkości działania, odwagi i odpowiedzialności, na poziomie indywidualnym, naszego najbliższego otoczenia, ale też testem tego, jak funkcjonujemy jako społeczeństwo, sprawdzianem dla różnego rodzaju instytucji, organizacji i biznesu. Wyniki naszego badania pokazują, jak potrzebne są rozwiązania wzmacniające stabilność zatrudnienia oraz rzetelna komunikacja, zarówno zewnętrzna, jak i wewnętrzna. Bardzo potrzebne już dziś jest poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą oddalić w czasie czy zminimalizować negatywne konsekwencje pandemii na rynku, których wszyscy się obawiamy np. w postaci zwolnień. Firmy stoją więc teraz przed poważnym zadaniem, jak zapewnić ciągłość działania, przetrwać kryzys, ale i jak skutecznie przygotować się na funkcjonowanie po pandemii. Czy i w jakim stopniu będą się sprawdzać ich strategie biznesowe, w tym te dotyczące zaangażowania społecznego, czy będą adekwatne w zmienionej rzeczywistości? Patrząc na dzisiejsze szerokie zaangażowanie zarówno na poziomie indywidualnym, jak i aktywność biznesu, trzeba jednak pamiętać, że działania filantropijne, choć bardzo potrzebne i ważne, są tylko elementem systemowego podejścia do CSR. Ten sprawdzian, także z odpowiedzialności społecznej, dopiero się zaczął – mówi Marzena Strzelczak, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Dostali dobre oceny, głównie od etatowców

Prawie połowa badanych dobrze i bardzo dobrze oceniła działania swojego pracodawcy. To przede wszystkim osoby zatrudnione na podstawie umów o pracę w dużych firmach powyżej 500 osób. Ci z mniejszych firm wskazywali m.in. na brak sprzętu ochronnego. Osoby związane z firmą umowami cywilnoprawnymi rzadziej zauważały pozytywne działania w swoim otoczeniu.

Z badania nie wynika jednoznacznie, że w czasie kryzysu najlepiej radzą sobie duże firmy, ponieważ tylko połowa ich pracowników odpowiedziała, że rozwiązania wprowadzone przez pracodawcę były wystarczające. Z kolei największy odsetek osób, które oceniły, że pracodawca podjął wystarczające działania wobec swoich pracowników, był w mikroprzedsiębiorstwach – tak oceniło niemal trzy czwarte badanych. – Wiedza o tym, jak działania swoich pracodawców oceniają zatrudnieni jest niezwykle ważna w ocenie skuteczności wdrożonych rozwiązań, nie tylko w obszarze CSR. Sytuacja zmienia się dynamicznie, dlatego tak istotna jest komunikacja oparta na wiarygodnych i dostępnych źródłach informacji – mówi Marzena Strzelczak.

Wspierają otoczenie, ale nie informują

W dobie pandemii, firmy nadal realizowały działania na rzecz otoczenia zewnętrznego. Aż 7 na 10 pracowników mikrofirm uważa, że były one wystarczające. Natomiast w przypadku większych przedsiębiorstw, odsetek wskazań jest dużo niższy – odpowiednio 58 proc. w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających ponad 500 osób oraz 52 proc. w firmach liczących od 250 do 499 pracowników.

Średnio 63 proc. ankietowanych stwierdziło, że zakres wsparcia ich pracodawcy na rzecz otoczenia jest wystarczający. Istotnym wyzwaniem dla firm, zarówno dużych, jak i sektora MŚP, pozostaje komunikacja wewnętrzna dotycząca podejmowanych inicjatyw. Co drugi badany nie wie, czy ich szef realizuje dodatkowe działania, które mają na celu wsparcie otoczenia w walce z pandemią koronawirusa.

Z raportu wynika, że w pierwszym okresie trwania pandemii, pracodawcy skupili się przede wszystkim na zapewnieniu bezpieczeństwa pracowników. Zakupili środki ochronne, zmienili organizację pracy, wprowadzając m.in. pracę zdalną. Aż 26 proc. przedsiębiorstw zaoferowało także pomoc pracownikom w opiece nad dziećmi, podczas gdy rodzice są w pracy.

Odpowiedzialny biznes w dobie pandemii.
Dodatek promocyjno-informacyjny

Pozostało 91% artykułu
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko