Jakie kompetencje musi obecnie mieć CFO

Przygotowanie firmy na możliwe turbulencje rynkowe to jedno z zadań dyrektora finansowego – przekonywali prelegenci spotkania w Katowicach.

Publikacja: 30.05.2017 20:28

W kongresie DFR w Katowicach udział wzięli: Michał Niewiadomski, „Rz”, Jacek Jurczyński, dyrektor de

W kongresie DFR w Katowicach udział wzięli: Michał Niewiadomski, „Rz”, Jacek Jurczyński, dyrektor dep. rynków finansowych w mBank, Marcin Klaczak, prezes Temar, Sylwia Potocka-Lewicka, CFO Stalprofil, Tomasz Starus, członek zarządu Euler Hermes

Foto: materiały prasowe

Tegoroczna edycja Kongresu obfituje w tematykę zarządzania ryzykiem oraz radzenia sobie w okresie turbulencji. I choć kondycja polskich firm jest dobra, dane makroekonomiczne są coraz lepsze, to otoczenie polityczne w ostatnich kilkunastu miesiącach nie rozpieszczało. W czerwcu ubiegłego roku Brytyjczycy opowiedzieli się w referendum za wyjściem z UE, co spowodowało dużą niepewność, nie tylko o to jak dalej polski biznes będzie radził sobie na Wyspach, ale pod znakiem zapytania stanęła przyszłość Unii Europejskiej.

Wybory w USA wygrał nieprzebierający w słowach Donald Trump, który co prawda ma rodowód biznesmena, ale do władzy doszedł głosząc hasła radykalne. Pierwsza połowa obecnego roku obfituje w Europie w kolejne elekcje. Marsz populistów został powstrzymany najpierw w Belgii, gdzie do władzy nie doszli radykałowie, a potem we Francji, gdzie wybory prezydenckie wygrał Emmanuel Macron, pokonując Marie Le Pen, która nawoływała do wyjścia Paryża z UE. W ślad za coraz większą aktywnością populistów w gospodarkach poszczególnych krajów widać zachowania protekcjonistyczne, które utrudniają działalność mniejszym firmom z biedniejszych państw.

W tak niespokojnym otoczeniu niełatwo prowadzić biznes. Poza tym wszelkie zmiany w świecie polityki pociągają za sobą niestabilność kursów giełdowych i walutowych.

Recepty na zmienność

Marcin Klaczak, prezes spółki TEMAR, która zajmuje się głównie importem do Polski produktów spożywczych zwracał uwagę na potrzebę zabezpieczenia kursu walutowego. – Instytucje finansowe mają kilka narzędzi, żeby chronić swoją firmę przed zmiennością złotówki czy euro – mówił. Sylwia Potocka-Lewicka, CFO w Stalprofilu, zwracała uwagę na potrzebę wnikliwego obserwowania rynku. – Nasza firma jest jednym z największych dystrybutorów stali, a ceny tego produktu uzależnione są od koniunktury, stanu produkcji hutniczej oraz zapasów tego produktu w magazynach. Gdy kilka lat temu przyszedł kryzys, który mocno dotknął także i naszą branżę, musieliśmy urealnić stany magazynowe. Nam udało się przetrwać, ale część podmiotów z branży nie przetrwała tego okresu – wspominała wiceprezes Stalprofil.

Jacek Jurczyński, dyrektor departamentu Sprzedaży Rynków Finansowych z mBanku zwracał uwagę, że coraz więcej firm ma świadomość budowania polityki bezpieczeństwa. – Przedsiębiorstwa coraz częściej rozmawiają z nami, w jaki sposób zabezpieczyć ryzyko kursowe oraz transakcje z klientami zagranicznymi – mówił. Tomasz Starus, członek zarządu Euler Hermes, dodawał, że wiele firm sięga po gwarancje ubezpieczeniowe. – Widzimy też zainteresowanie analizami handlowymi, bo menedżerowie chcą lepiej przygotować firmy do zmienności na rynku – stwierdził członek zarządu Euler Hermes.

Marcin Klaczak, prezes TEMAR, wspominał moment zamknięcia rynku w Rosji. – To był duży szok dla tych firm, bo przecież nie możemy nagle wstrzymać produkcji mleka, krowie nie możemy powiedzieć stop. W trybie pilnym trzeba było szukać nowych rynków. Gdy kiedyś sankcje zostaną zniesione powrót na ten rynek w takim rozmiarze jak wcześniej będzie trudny do osiągnięcia – podsumował.

Wyzwania finansisty

Podczas prezentacji „Kompetencje finansisty przyszłości – czy jesteśmy gotowi?" Jakub Wojnarowski, dyrektor zarządzający ACCA Polska i Kraje Bałtyckie zwracał uwagę na procesy, które zmieniają świat. – Obserwujemy zmiany społeczne i demograficzne, rewolucje technologiczną i komunikacyjną, postępującą urbanizację, zmianę klimatu i wyczerpywane się zasobów. Świat jest coraz bardziej wielobiegunowy – mówił. Jakub Wojnarowski wskazywał, że procesy te prowadzą do kryzysu zaufania, populizmu i postprawdy, a także spowolnienia gospodarczego i wzrostu nierówności. Jego zdaniem finanse nie będą już takie jak były. – Mamy zwiększony poziom regulacji i nadzoru, praca CFO zdominowana jest przez technologie cyfrowe, obserwujemy większe oczekiwania wobec zawodu, a także postępującą globalizacje – podkreślał. Dyrektor ACCA Polska zwracał uwagę na kompetencje techniczne i etyczne. – Po pierwsze, inteligencja emocjonalna, bez której CFO nie jest w stanie sprawnie wykonywać swoich obowiązków. Braki w tym obszarze doprowadzają czasem do bardzo trudnych sytuacji. Po drugie, wizja. Bez niej ciężko będzie przygotowywać firmę do zmieniającego się otoczenia. Po trzecie, digital. Jesteśmy coraz bardziej zakorzenieni w świecie cyfrowym i czy chcemy tego, czy nie, musimy uczestniczyć w digitalizacji. Po czwarte, doświadczenie. Ono jest nieprzekazywalne dlatego „kolekcjonowanie" przeżyć jest to bardzo ważne. Po piąte kreatywność. Nie chodzi tu oczywiście o kreatywność księgową, ale o otwartość i nieszablonowe podejście do problemów czy zadań. I na koniec inteligencja. Bez niej nie tyle praca w firmie, co codzienne funkcjonowanie jest po prostu trudne – mówił. Jakub Wojnarowski zakończył prezentację hasłem: „złap zmianę, bo zostaniesz usunięty na bok".

Kto wyznacza drogę

Podczas panelu dyskusyjnego „W szybko zmieniającym się świecie nie ma czasu na eksperymenty. Jak szybko uczyć się na doświadczeniach, czyli gdzie szukać właściwych szerpów biznesu" Krzysztof Morawski, dyrektor ds. klientów instytucjonalnych Union Investment zwracał uwagę, że mamy do czynienia z kolejną rewolucją, która przeobrazi wiele gałęzi gospodarki. – Elon Musk, wizjoner i jeden z kluczowych innowatorów na świecie, pracuje nad autonomicznymi ciężarówkami, co sprawi, że do poprowadzenia konwoju tirów potrzebna będzie jedna osoba, a nie sztab kierowców. Być może jesteśmy świadkami ostatnich lat pracy ciężarówek – mówił. Ewa Sowińska, zastępca prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, dodała, że to startupy są obecnie szerpami biznesu. – Oni przecierają szlaki. Dzięki nim udaje się tworzyć nowe rozwiązania, przybliżają nam świat technologii – mówiła prezes Sowińska. Ewelina Siedlecka założycielka i prezes Hurtum była sceptyczna, jeśli chodzi o mentorów biznesu. – W obszarze e-commerce tyle się dzieje, że czytanie biografii Stevena Jobsa czy innych ludzi tego formatu nie jest dla mnie inspirujące. Oni żyli w innych realiach, to co było dwa lata temu, to w nowoczesnej gospodarce jak dwa wieki. Świat pędzi do przodu i wolę patrzeć w przyszłość, a nie tracić czas na opisy tego co było – mówiła pewnie prezes Siedlecka.

Konkurs

Po raz 12. zapraszamy do rywalizacji o prestiżowy tytuł Dyrektora Finansowego Roku. Celem nagród jest wyróżnianie i promowanie menedżerów zarządzających finansami przedsiębiorstw, szczególnie tych, których cechuje profesjonalizm, etyka i skuteczność w działaniu. Z inicjatywy ACCA, Grupy Euler Hermes oraz redakcji dziennika „Rzeczpospolita" niezależne jury składające się z osób zaufania publicznego, na podstawie ankiet nadesłanych przez uczestników, wybierze laureatów za dokonania w minionym roku w dwóch kategoriach: dyrektor finansowy małych i średnich firm oraz dyrektor finansowy dużych przedsiębiorstw. Zgłoszenie udziału jest możliwe przez przesłanie ankiety do 16 czerwca do godziny 12.00. Wielka gala obędzie się 28 września w Warszawie.

Tegoroczna edycja Kongresu obfituje w tematykę zarządzania ryzykiem oraz radzenia sobie w okresie turbulencji. I choć kondycja polskich firm jest dobra, dane makroekonomiczne są coraz lepsze, to otoczenie polityczne w ostatnich kilkunastu miesiącach nie rozpieszczało. W czerwcu ubiegłego roku Brytyjczycy opowiedzieli się w referendum za wyjściem z UE, co spowodowało dużą niepewność, nie tylko o to jak dalej polski biznes będzie radził sobie na Wyspach, ale pod znakiem zapytania stanęła przyszłość Unii Europejskiej.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację