Reklama

Kiedy zaczniemy wymyślać sprzęt, zamiast go skręcać

Produkcja AGD była jedną z pierwszych fal inwestycji zagranicznych, która intensywnie napłynęła do Polski na początku XXI wieku. Firmy wkraczały nad Wisłę witane chlebem i solą, przy 20-procentowym bezrobociu każda fabryka była na wagę złota. I z pewnością wciąż jest cenna, choć przy taśmach coraz częściej stają obcokrajowcy, którzy do nas przyjechali do pracy, co swoją drogą przed 15 laty było nie do wyobrażenia.

Aktualizacja: 15.03.2018 20:01 Publikacja: 15.03.2018 20:00

Kiedy zaczniemy wymyślać sprzęt, zamiast go skręcać

Foto: Bloomberg

Kolejne już pokolenie pracowników przychodzi do fabryki montować lodówki czy zamrażarki – wymyślone gdzie indziej. Stosują patenty, które powstały w jakimś biurze projektowym – za granicą. Dają zatrudnienie, zazwyczaj płacą podatki. A jednak gdy tylko eksport delikatnie spada, to jest od razu alarmujący sygnał. Jeśli eksport spadnie jeszcze bardziej, gdy sprzęt z Polski stanie się zbyt drogi, bo nasze koszty pracy jeszcze wzrosną, gdy jeszcze więcej kobiet odejdzie z pracy, te same firmy przeniosą się za granicę, to żadna niespodzianka ani tajemnica firmowa. Trafią jeszcze dalej na wschód, może na Ukrainę, do Chin już pewnie nie, one także drożeją. Bez intensywnego wyścigu do innowacji takie właśnie sobie wyznaczamy, jako Polska, miejsce w szeregu – ścigamy się o przywilej bycia montownią.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Jarosław Dąbrowski: Banki rozwoju w erze innowacji
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Czeska gospodarka po wyborach
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Kraj cudów?
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Wędka lepsza od ryby
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Opinie Ekonomiczne
Janusz Jankowiak: Finanse publiczne – nie tędy droga
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Reklama
Reklama