Chodzi o pieniądze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, a dokładnie działanie 3.2 tego programu. Z końcem października br. Komisja Europejska zaakceptowała opracowany przez ministra rozwoju i finansów program pomocowy dla transportu intermodalnego, zaś 24 listopada br. Mateusz Morawiecki podpisał rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie transportu intermodalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Trafiło już ono do publikacji w Dzienniku Ustaw.
Łączna wysokość przewidzianego wsparcia wynosi 1 mld zł. Pieniądze te zostaną przeznaczone na budowę oraz modernizację infrastruktury transportu intermodalnego w Polsce, a także na zakup taboru kolejowego i specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego w przewozach intermodalnych. Pomoc trafi nie tylko do operatorów transportu intermodalnego, ale także do spółek leasingujących tabor. Nowością w stosunku do stosowanych w przeszłości instrumentów pomocowych, oprócz szerszego zakresu wsparcia, będzie również wyższa intensywność pomocy (do 50 proc. kosztów kwalifikowanych).
Program pomocowy przygotowany przez ministra rozwoju i finansów przyczyni się do poprawy konkurencyjności intermodalnych usług transportowych w Polsce. Stanowi on też krok w realizacji postanowień Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w obszarze transportu.
Co ciekawe, Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) nabór projektów prowadzi już od 30 grudnia 2016 r. i kończy się on już wkrótce, bo 15 grudnia 2017 r. – Oczekując na pozytywną decyzję Komisji Europejskiej co do programu pomocowego dla transportu intermodalnego nie czekaliśmy z założonymi rękami tylko ogłosiliśmy dużo wcześniej konkurs przygotowując wszystkie niezbędne formalności. Teraz decyzja Komisji Europejskiej zbiegła się prawie z finiszem konkursu prowadzonego przez CUPT – mówi „Rzeczpospolitej" Jarosław Orliński, dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Rozwoju.
Pomoc, na którą przewidziano ok. 238 mln euro będzie udzielana w formie bezzwrotnego dofinansowania. Minimalna wartość wydatków kwalifikowanych projektu to 10 mln zł (5 mln zł dla projektów obejmujących wyłącznie dedykowaną infrastrukturę kolejową, w tym bocznice oraz infrastrukturę drogową). Po te dotacje mogą sięgnąć: 1 - przedsiębiorcy z państw UE, którzy wykonują lub zamierzają wykonywać na terytorium Polski działalność gospodarczą w zakresie transportu intermodalnego, w tym operatorzy terminali intermodalnych i przewoźnicy intermodalni; 2 - zarządy portów morskich; 3- podmioty zajmujące się udostępnianiem taboru kolejowego przeznaczonego do wykonywania transportu intermodalnego; 4 - podmioty zarządzające infrastrukturą kolejową (w tym bocznicami) zapewniającą bezpośredni dostęp do terminali intermodalnych.